Creative director bij Millford, Tahir Idouri, deelt zijn ideeën over de toekomst van verpakkingen. Welke rol spelen verpakkingen, van met name FMCG, in de toekomst? Hoe verandert onze visie op het ontwerpen van verpakkingen, in het licht van technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en het streven naar duurzame oplossingen?
‘Verpakkingsindustrie en retailers zijn echt een sprong aan het maken richting digitalisering. Dat gaat ervoor zorgen dat er straks een netwerk van informatie ontstaat dat alle eindjes aan elkaar knoopt.’
Productieproces inzichtelijk
‘Het hele productieproces van een product gaat inzichtelijk worden. Simpel gezegd: vanaf het zaadje, tot de bereiding, tot aan de vrachtwagen die het product bij jouw supermarkt aflevert. We kunnen de houdbaarheid dan beter monitoren en verspilling door bederf of overproductie verminderen. Het wordt dan ook makkelijker om te zien waar een product uit bestaat en welke effecten dat voor je lichamelijke en mentale gezondheid kan hebben.’
Informatie die voor ons persoonlijk relevant is
‘Op dit moment is er ook al steeds meer informatie over producten beschikbaar. We zijn al aardig op weg. Het verschil is alleen dat die informatie straks op andere manieren tot ons komt. Ik heb het hier niet over de informatie die op de verpakkingen gedrukt wordt, maar over de connectie en integratie met de virtuele wereld die informatie beschikbaar maakt die voor ons persoonlijk relevant is.’
Geen zichtbare QR code nodig
De techniek is vergelijkbaar met een QR code. ‘Je scant een verpakking en er gaat een virtuele wereld open waarin je meer te weten komt. De techniek is al voorhanden om met je smartphone een product te kunnen herkennen, zonder dat daarvoor een zichtbare code op de verpakking nodig is. Het hoeft dus geen invloed te hebben op het design.’
‘Vervolgens kun je zelf kiezen wát je over een product wilt weten: voedingswaarden, een recept, de gebruiksaanwijzing, allergie-informatie, etc. Producenten en retailers moeten die informatie dan natuurlijk wel beschikbaar maken voor consumenten. Nu vormt dat nog een barrière omdat je het over grote investeringen hebt en er 100% transparantie vereist is. Maar het is een kleine moeite als alle informatie al digitaal aan elkaar gekoppeld is. Je kunt je als merk dan concentreren op de onderscheidende informatie die je vanuit je merkwaarden aan je producten wilt meegegeven.'
Je merkverhaal vertellen
‘Ben je een authentiek Nederlands merk dan wil je misschien mooie verhalen vertellen over de streek waar het product vandaan komt. Ben je een merk met duurzaamheid hoog in het vaandel dan kun je laten zien wat jouw product of verpakking zo duurzaam maakt. The sky is the limit, om maar een oudhollands spreekwoord te gebruiken.’
foto credits: Space Popular, Siemens, McKinsey, Beeple, foodmanufacturing.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!