Creative director bij Millford, Tahir Idouri, deelt zijn ideeën over de toekomst van verpakkingen. Welke rol spelen verpakkingen, van met name FMCG, in de toekomst? Hoe verandert onze visie op het ontwerpen van verpakkingen, in het licht van technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en het streven naar duurzame oplossingen?
Verpakkingen gaan ons herkennen
Binnen onafzienbare tijd zal de techniek zo ver zijn dat verpakkingen tegen ons gaan praten. Verpakkingen zullen ons gaan herkennen en laten die versie van zichzelf zien die voor ons persoonlijk relevant is.
‘Dat doe je dan overigens niet meer met je smartphone, maar met behulp van innovatieve visuele devices die je op het lichaam draagt. Smart glasses zijn nu al beschikbaar en voorzien de fysieke wereld van een virtuele laag die ons per individu de informatie geven die we interessant vinden. Het zal niet lang meer duren voor die brillen vervangen worden door contactlenzen of implantaten die ons lichaam tot een ‘eerste stadium cyborg’ zal transformeren. Het is geen science fiction, ook deze devices zijn op dit moment al in ontwikkeling.’
Een virtuele filter
‘Met zulke hoogstaande technologie beschikken we over een virtueel filter wat bepaalt hoe we de wereld om ons heen zien. En vooral ook wát we zien. Je kunt dan bijvoorbeeld met twee andere mensen voor het koffieschap staan en alle drie totaal iets anders zien:
De eerste heeft een voorkeur voor espresso’s en heeft daar thuis een speciale machine voor. De Metaverse weet dat en highlight specifiek die producten die bij zijn koffiemachine passen en binnen zijn smaakvoorkeur vallen. De tweede heeft een hoge bloeddruk en mag eigenlijk alleen cafeïnevrije koffie. Zij krijgt alleen decaf koffies in het vizier en wordt gevraagd, gebaseerd op eerdere aankopen, of ze ook nog opschuimmelk nodig heeft. Ik ben van koffiecups teruggegaan naar filterkoffie. Mijn koopgedrag onthult dat feit en dus krijg ik een selectie filterkoffies te zien.’
Wat de Metaverse van je weet
‘Iedereen zal net iets anders zien, terwijl ze voor hetzelfde schap staan. Een aantal verpakkingen zal een animatie laten zien, geluid maken of van kleur veranderen. De technologie volgt jouw blik en zal dus heel specifiek de focus kunnen leggen op datgene waar je op dat moment naar kijkt. Zo worden persoonlijke prijsaanbiedingen ook goed toepasbaar. Alles wat de Metaverse van jou weet kan gebruikt worden om datgene op te spelen wat verband houdt met jouw persoonlijke interesses, voorkeuren, gezondheidssituatie en economische standaard. Dat scheelt een hoop keuzestress omdat het virtuele filter op basis van jouw gegevens al een voorkeuze heeft gemaakt.’
Hoe koopgedrag wordt beïnvloed
Wordt ons koopgedrag straks dan volledig bepaald door algoritmes? Stel dat je nu eens iets anders wilt proberen of voor iemand anders boodschappen doet? ‘Wanneer commerciële belangen gaan bepalen wat we te zien krijgen zal de consument snel argwaan krijgen. We willen tenslotte autonoom zijn en zelf bepalen hoe en wat we consumeren, maar laten we eerlijk zijn, ook nu wordt ons koopgedrag voor een groot deel beïnvloedt door de commercie. Bovendien hoop ik dat de Metaverse meer is dan een advertentie vehikel en dat het zo transparant is dat we zelf tijdig kunnen bijsturen wanneer dat nodig is.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!