Daags na de verpletterende verkiezingsuitslag van de BoerBurgerBeweging (BBB) in de Provinciale Staten en Waterschappen, bracht mediaondernemer Richard Otto al een kort e-book uit over de politieke partij en wat het verkiezingssucces kan betekenen voor het Nederlandse stikstofbeleid. Vraag Otto hoe dat zo snel kan en hij antwoordt dat het nog sneller had gekund. ‘Het boek was namelijk al binnen een uur af.’ Zijn geheim: de tekst is gegenereerd door GPT-4, recent uitgebrachte schrijfsoftware die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. ‘Ik zal geen boekenprijs winnen maar iemand die denkt ‘wat is de BBB?’, leest er een duidelijk verhaal over.’
Experimenteren met AI
‘De opkomst van de BoerBurgerBeweging’ is niet het eerste boek dat Otto heeft laten schrijven door slimme software. Vorig jaar haalde hij het nieuws met een kookboek (35 recepten, in anderhalf uur gemaakt door GPT-3.5). En in januari liet Otto de chatbot ChatGPT een gedicht creëren voor het bekende radioprogramma Candlelight. En nu volgt dus een boek over de politieke partij die vanuit het niets de Provinciale Staten en Waterschappen bestormt. ‘Maar het had net zo goed een ander onderwerp kunnen zijn, want ik zocht gewoon een actueel onderwerp om te experimenteren met AI (artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie, red.)’, verklaart Otto zijn keuze.
‘GPT-4 gaat qua data tot september 2021 en weet standaard dus niet van de actualiteit rondom de BBB. Ik heb de slimme software daarom gevoed met website-url’s van nieuwsartikelen over de BBB. Ik heb GPT-4 de opdracht gegeven om tien hoofdstukken te maken en heb per hoofdstuk hele rijen website-url’s ingevuld. Daar heeft GPT-4 teksten van gegenereerd. GPT-4 heeft ook de flaptekst gegenereerd. De afbeeldingen van koeien en tractoren op de cover en in het boek zijn trouwens gemaakt door Dall-E (slimme software die afbeeldingen genereert op basis van tekstuele input, red.).’
‘Ik had mijzelf de uitdaging gesteld om binnen één uur een boek te maken en dit boek binnen een paar uur als e-book live te krijgen op bruna.nl en bookspot.nl. Dat is gelukt. Het interessante is dat je als uitgever makkelijk kunt inspelen op actualiteiten en binnen een dag een kort e-book kunt uitbrengen. Normaliter duurt alleen het op de markt brengen van een boek al weken.’
‘Ik zal geen boekenprijs winnen maar iemand die denkt ‘wat is de BBB?’, leest er een duidelijk verhaal over. Ik heb het boek gelezen op eventuele onwaarheden maar heb niets aangepast. De prijs is naar het werk; het e-book kost 1,50 euro bij Bruna.’
‘Als jij erover publiceert misschien wel. Zonder grappen: ik heb niet het doel veel boekexemplaren te verkopen. Mijn doel was om binnen zestig minuten een boek te laten schrijven door GPT-4 en dit zo snel mogelijk uit te brengen. Dat is gelukt. Het zou kunnen dat ik kritiek krijg op het boek omdat het maar zestien pagina’s telt. Maar het is ook een boek van 1,50 euro, en dan krijg je een mooi overzicht van de BBB. En ik heb GPT-4 gevraagd of er een minimaal aantal pagina’s aan het begrip boek hangt, en dat is niet zo.’
‘Ik ben alleen de prompt-auteur, want GPT-4 heeft het boek geschreven. De inkomsten gaan wel naar mij toe.’
‘Nog niet. Ik heb Caroline van der Plas wel getagd op Twitter, maar zij wordt vandaag de dag natuurlijk ongelooflijk veel getagd. Dus ik begrijp het wel en ben er ook niet echt achteraan gegaan.’
‘Volgend week wil ik mijn kinderen korte verhaaltjes laten schrijven en die aan GPT-4 voeden met de prompt om er langere kinderverhalen van te maken. Zo wil ik een kinderboek uitbrengen met afbeeldingen gegenereerd door Dall-E of Midjourney.’
Lees ook: Hoe een PR-bureau de BoerBurgerBeweging in de Tweede Kamer bracht
Lees ook
- Reputatiemanagement Caroline van der Plas is een authentiek marketingproduct, en dat werkt in Nederland
- Digital transformation & tech Zo moet OpenAI's GPT de software van Microsoft veel slimmer maken
- Digital transformation & tech Dit willen creatieven weten over het GPT-4-taalmodel van OpenAI
- Digital transformation & tech Dit doen grote bedrijven al met de API van ChatGPT
- Digital transformation & tech Salesforce maakt Slack slimmer met ChatGPT en steekt 250 miljoen dollar in AI-startups