Meta’s CEO Mark Zuckerberg richt zijn pijlen ook op de metaverse. “Het is een virtuele omgeving waar je aanwezig kunt zijn met mensen in digitale ruimtes”, vertelde hij. “Je kunt het zien als een tastbaar internet waarin je je daadwerkelijk bevindt, in plaats van er alleen maar naar te kijken. Wij geloven dat dit de opvolger wordt van het mobiele internet.” Alle signalen van de metaverse wijzen op enorme potentie, waaronder de mogelijkheid om opnieuw te definiëren hoe we met consumenten omgaan.
Isabel Perry, directeur technologie bij Byte (part of Dept): “De metaverse zit boordevol innovatief marketingpotentieel, variërend van live-shopping tot virtuele winkels, modeshows, productlanceringen, contentproductie en het opleuken van Zoom-meetings. Daarnaast maken NFT’s de weg vrij voor economieën binnen de metaverse. De mogelijkheden die deze hybride digitale/fysieke wereld biedt, zijn bijna eindeloos. Het is tijd voor vooruitstrevende merken om mee te doen.”
De metaverse als nieuw marketingkanaal
Door de metaverse ontstaat een verschuiving van traditionele advertising naar het creëren van merkervaringen die aantrekkelijker zijn, voor meer enthousiasme zorgen en minder opdringerig zijn. Gebruikelijke methodes voor online en offline advertising, zoals flagship stores, grote billboards en andere vormen van traditionele reclame behoren tot het verleden. Elke leeftijdsgroep, van jong tot oud, wordt betrokken door nieuwe innovaties: variërend van gerichte advertenties en Instagram-influencers tot platformen als Twitch, TikTok, Fortnite en Roblox. Alleen digitaal aanwezig zijn is niet meer voldoende: advertenties moeten ook interessant, betekenisvol en meeslepend zijn. Dit is precies waar de metaverse voor merken ingezet kan worden.
Non-fungible tokens verleggen de grenzen van de digitale economie
Dankzij NFT’s maakt de metaverse de weg vrij voor echte economieën. Bij NFT’s gaat het om het bezitten van iets unieks dat niet vervangen kan worden. Ze creëren een one-of-a-kind eigendom voor bijvoorbeeld digitale kunst, een muziekoptreden of een andere digitale asset. Dit betekent dat merken toegang hebben tot een geheel nieuw universum om met mensen te verbinden, net zoals ze dat fysiek zouden doen. De metaverse zou in de toekomst zelfs de economie van het fysieke domein kunnen overtreffen. Dit opent een deur voor eindeloze mogelijkheden op het gebied van aandelenbezit in de digitale wereld.
Tijd om actie te ondernemen
Als marketeer die verblind is door de mogelijkheden van deze opkomende trend, vraag je je misschien af: “Hoe behaal ik succes met mijn merk in de metaverse?” Het antwoord is: Begin met de basis. Onderzoek wat er allemaal is, kijk goed naar het DNA van je merk en zoek uit wat het beste bij je merk past. Vergeet niet dat de metaverse uiteindelijk nog steeds bevolkt wordt door echte mensen en het nieuwe manieren biedt aan jouw merk om te groeien en op te vallen. Blijf dus op de hoogte en voorkom dat je op een dag wakker wordt met de vraag: “Waar is iedereen gebleven?”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!