Waarop moet een professional zich in het komende jaar richten en welke nieuwe uitdagingen en kansen ontstaan? Met andere woorden, wat zijn de voornaamste trends voor 2024? Het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School, samengesteld door digital strateeg Bart Meerdink, omschrijft deze trends én een AI cheat sheet. De trends zijn gebaseerd op de analyse van meer dan 100 digitale strategieën van diverse bedrijven, waaronder B2B, B2C, corporate en mkb-ondernemingen. Deze bevindingen zijn verder verrijkt met internationaal onderzoek en interviews met experts uit de markt, zoals die van Thuiswinkel en Grow Up Digital.
Trend 1: Inflatie van content en advertenties
De overvloed aan content en het dagelijkse schermgebruik zorgen voor een afnemende aandachtsspanne. AI-tools genereren een overvloed aan tekst, beeld en binnenkort ook video's, waaronder AI-gegenereerde boeken en nepvideo's. 'Made for Advertising' websites beheersen online indrukken, maar consumenten worden steeds kritischer. De focus verschuift van SEO naar organische marketing, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit en merkimago. SEO-specialisten transformeren naar specialisten in organische marketing, waarbij investeren in langetermijnactiviteiten essentieel is voor toekomstig succes volgens searchexpert Peter Maas.
Trend 2: AI is onmisbaar in je dagelijkse werkzaamheden
Generatieve AI heeft sinds 2023 snel aan belang gewonnen in marketing en wordt nu als essentieel beschouwd. Slimme marketeers integreren het in hun dagelijkse taken, zoals het samenvatten van webinars, het bedenken van e-mailonderwerpregels, het uitvoeren van marktonderzoek en het genereren van inspiratie voor blogs. De toenemende integratie in bekende tools, zoals Adobe Firefly en Salesforce Einstein, versterkt de kracht van AI als co-piloot. De multimodale revolutie combineert verschillende AI-modellen, waardoor toepassingen worden uitgebreid, variërend van het herkennen van foutcodes tot het beoordelen van de houdbaarheid van kruiden en het suggereren van ideale reizen op basis van foto's. Hoewel generatieve AI de vraag naar bepaalde marketingrollen kan verminderen, blijft diepgaande vakkennis van cruciaal belang voor het beoordelen en verfijnen van de resultaten volgens Charida Dorder, expert op het gebied van AI in marketing.
Trend 3: Frictieloze journeys mét emotie
In het tijdperk van de AI-revolutie is het handhaven van een vlekkeloze klantreis van essentieel belang, met emotie als een extra pluspunt. Zowel in B2C als B2B begrijpen succesvolle bedrijven hun klanten en zetten ze deze inzichten om in aangename klantreizen. Coolblue is een illustratief voorbeeld met hun datagedreven optimalisatie op basis van de Net Promoter Score. Het verkrijgen van een volledige trechterfocus en het implementeren van een Customer Data Platform worden steeds belangrijker voor consistente en emotionele klanttrajecten. De kloof in vaardigheden binnen marketingteams benadrukt de dringende behoefte aan interne kennis, met geplande herstructureringen in 2024. Zowel harde als zachte vaardigheden spelen een cruciale rol bij het ontwerpen van effectieve klantreizen in de geautomatiseerde wereld.
Trend 4: Nog meer media, alles algoritmisch
De verschuiving naar digitalisering binnen media blijft voortduren, met enkele uitzonderingen zoals Out-of-Home (OOH) die zich aanpassen aan digitale inkoop. In 2024 zullen er veranderingen plaatsvinden in de toewijzing van mediabudgetten, waaronder TikTok's 'Out of Phone' oplossing, Google's nieuwe Demand Gen-campagnes voor YouTube Shorts, en de sterke evolutie van retail media. Trackingmogelijkheden worden beperkt, en alternatieven zoals Server-Side Tagging winnen aan populariteit. In 2024 is een diepgaand begrip van advertentie-algoritmes belangrijk, waarbij marketeers nauwlettend moeten kijken naar de impact op incrementele vraag en bestaande verkopen.
Trend 5: CSRD werkt de hele keten door
In 2024 wordt duurzaamheid van essentieel belang vanwege de verplichte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht bedrijven om hun impact op mens en milieu te rapporteren, waardoor marketeers voor uitdagingen komen te staan bij het communiceren van duurzame initiatieven en het aanmoedigen van klanten om duurzamere keuzes te maken. De overheid benadrukt de rol van marketeers in de overgang naar een circulaire economie, waarbij AI in de e-commerce een grotere rol speelt bij het verminderen van retourzendingen. Duurzaamheid gaat verder dan bezorgopties; het draait om bewuster consumeren en het streven naar een bedrijfsmodel met een netto positieve impact.
Extra: AI cheat sheet
Diepgaande vakkennis blijft cruciaal om generative AI goed te prompten, beoordelen én aan de scherpen. Garbage in = garbage out. Om je daarmee te helpen hebben we dit jaar een extra element toegevoegd aan het trendrapport: de AI cheat sheet. Laat je inspireren voor het maken van goede prompts binnen verschillende facetten van digital marketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!