1. Lego Vidiyo: Fysieke en digitale creativiteit in één
LEGO lanceert in februari de app VIDIYO waarmee kinderen tussen de 7-10 op een creatieve en veilige manier muziekclips kunnen maken. Met de app scannen ze verschillende LEGO mini-figures in die ze kunnen gebruiken in hun clip. De mini-figures staan op een klein podium van LEGO waarin kinderen zogeheten BeatBits aan toe voegen. Kleine LEGO-steentjes die gespaard kunnen worden en waarmee je special effects unlockt. Van confetti-showers tot aan dans moves van het figuurtje. Maar ook effects voor de muziek die de kids kunnen kiezen uit een grote selectie van bekende tracks van Universal Music. Vervolgens kan de clip met jezelf of anderen erin gedeeld worden binnen de feed van de app. Alle content wordt door mensen gecureerd waardoor het een veilige omgeving is voor kinderen. Ik vind het heel tof dat ze zo fysieke en digitale creativiteit combineren. Ik ga het zeker uitproberen met mijn kids.
2. De Bernie-memes rondom de inauguratie zaten tjokvol AR
Voorafgaand aan de inauguratie had het campagneteam van Biden Snapchat Lenses ingezet om campagne te voeren en om de inauguratie te vieren. Maar na de inauguratie kwam het pas echt los met AR-content. Iedereen had natuurlijk Bernie Sanders met zijn wanten zien zitten en de meme domineerde het internet. Er waren veel AR-platformen waarmee je Bernie overal kon plaatsen. Er was een Bernie op Sketchfab, later zelfs als 3D cartoon-character, een Bernie in WebAR en zoals je hieronder ziet een Bernie als Snapchat Lens. En een beetje off-topic, maar deze website om Bernie overal in StreetView neer te zetten is ook vrij briljant.
3. Nederlandse AR-commerce met virtuele shops, AR-bloemen en planten
We zien dat er steeds meer AR-portals worden ontwikkeld voor e-commerce. Zo loop je thuis met je telefoon door een virtuele winkel zoals dit proof of concept van Capitola. Waarbij je thuis in de Louis Vuitton’s Pop-up Store in Londen waant. En vanaf maandag zijn in de Intratuin app ook planten in AR thuis uit te proberen voordat je ze koopt. De Nederlandse start-up ConfigWise heeft de AR feature en 3D library opgezet. In eerste instantie zijn er 50 planten in AR te bekijken. En we blijven in de groene hoek want bloomon en GoSpooky hebben een Instafilter gemaakt met een geweldig boeket. Een prachtige scan van de 360Fabriek die het voor elkaar heeft gekregen om het 3D-model onder de 4mb te krijgen. Nice.
4. Facebook komt Spark AR-courses voor creators
Facebook Reality Lab gelooft er heilig in dat AR ‘the next computing platform’ is. Om creators te inspireren en te ondersteunen hebben ze een Spark AR Curriculum opgezet. Spark AR Foundations zijn de eerste online video’s die echt de basis leggen voor starters. Van plane tracking tot object tracking. De course wordt gegeven door andere bekende creators zoalsOmmy Akhigbe en Luke Hurd. Een mooie quote ook van Boz (VP Reality Labs): “AR is poised to be a ubiquitous part of our everyday lives and we want to support people who want to be ready for this shift.”
5. Nederlandse AR start-up Fectar heeft 2 miljoen gebruikers
Nog een item van eigen bodem. Want het Nederlandse Fectar is een publisher platform voor AR-content. Eigenlijk de YouTube voor 3D content. De app bestond onlangs 1 jaar en heeft inmiddels al 2 miljoen gebruikers wereldwijd (176 landen). Er zijn zo’n vijfduizend AR scènes gemaakt in diverse categorieën zoals business, onderwijs en kinderen. In totaal zijn deze scènes zo’n 7,5 miljoen keer bekeken. In 2020 hebben ze de eerste investeringen opgehaald en ook dit jaar zal er naar investeerders gezocht worden om verder te groeien.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!