Augmented reality verovert populaire cultuur met Pepsi en Minecraft

Alles Augmented #21 🔥Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Augmented reality wordt met celebs en bekende franchises steeds meer onderdeel van populaire cultuur

Pepsi is een gigantische mainstream-AR-campagne gestart onder de naam #summergram met honderden gesponsorde camera-effecten voor Instagram. Het frisdrankmerk zet 25 verschillende tv-commercials in om deze AR te promoten en celebs als Chrissy Teigen en DJ Khaled jagen de boel aan. Op Pepsi-producten zijn er zijn 200 verschillende labels waarmee je deze AR kan unlocken.

Ook de populaire franchise Minecraft komt met mobile AR-app. Net als in de originele game gaat het om bouwen met blokken, alleen of met elkaar en in de echte wereld. Op tafels, gebouwen en in straten. Het is niet gebouwd met ARKit of ARCore , maar met Azure Spatial Anchors . Het maakt dus gebruik van Open Street Map waardoor honderden miljoenen locaties in 3D beschikbaar zijn waarop/mee je kan bouwen.

Dr. Helen Papagiannis, bekende keynote speaker en auteur, is een blog gestart om AR en populaire cultuur te documenteren.

Minecraft Earth: Official Reveal Trailer

2. Uit onderzoek van Stanford blijkt dat AR grote impact heeft op ons gedrag

Uit een onderzoek van de Stanford University blijkt dat AR-experiences invloed hebben op ons gedrag, zelfs als we het AR-device niet meer gebruiken. Daarvoor zijn 3 experimenten gehouden onder 218 proefpersonen bewapend met de Microsoft HoloLens.

Uit die experimenten bleek onder meer dat de onderzochte deelnemers het moeilijker vond om een puzzel op te lossen als er een virtueel iemand meekeek. Ook ging geen van de proefpersonen in een stoel zitten waarin iemand virtueel zat. Zelf als ze AR-bril al hadden afgedaan, maakten ze nog geen gebruik van van de lege stoel. Enorm interessant.

Stanford AR research

3. Is Tilt Five, de interactieve AR speelset, de toekomst van bordspelen?

AR en VR worden vaak geassocieerd met gaming, maar meestal niet in combinatie met de fysieke bordspelen zoals we die nu kennen. Tilt Five wil daar verandering brengen. Het combineert de fun van bordspelen met de magie van AR.

Daarvoor wordt het bordspel geleverd met kleine AR-brillen en een soort stick waarmee je kan interacteren met virtuele content. Het combineert fysieke elementen zoals pionnen met virtual storytelling. De Tilt Five is nog niet uit, maar het ziet er wel tof uit en ik geloof dat er wel ruimte is voor zo’n niche-product.

Tilt Five Augmented Reality Glasses

4. Magic Leap maakt vergaderen in AR mogelijk door de koop startup Mimesys

Magic Leap, één van de bekendere AR-displays op het hoofd worden gedragen, heeft de Belgische startup Mimesys gekocht. Mimesys doet aan ‘volumetric telepresence’ wat betekent dat je elkaar in 3D kan zien via de Magic Leap zonder dat je in dezelfde ruimte bent. Dat kan gebruikt worden om samen te werken of een vergadering te houden.

'De concepten van communicatie zoals die de afgelopen 30 jaar in science-fiction werden voorgespiegeld worden nu technisch mogelijk', aldus Remi Rousseau de ceo of Mimesys. 

De bank BNP Paribas gaat deze Magic Leap set-up uitrollen op 5 locaties Hong Kong, Dubai, Londen, Frankfurt en Parijs zodat afdelingen makkelijk land-overstijgend kunnen vergaderen. Het kan ook worden gebruikt voor contact met de klant. Dit zou ik graag eens uit willen proberen.

Magic Leap Headset at MIMESYS

5. Lenovo lanceert 'Thinkreality', een zakelijke AR-headset

Lenovo richt zich nog meer op de zakelijke markt en lanceert met ThinkReality een concurrent voor de HoloLens 2. Het gaat om een een op het hoofd gedragen display en een softwareplatform met een apart mini-computertje die de hardware aanstuurt. Dit in tegenstelling tot de HoloLens waar alles in de bril zelf zit.

Het softwareplatform wordt open waardoor bedrijven ook hun eigen apps kunnen ontwikkelen en gebruiken, en het ondersteunt bekende cloud-services als Amazon Web Services en Microsoft Azure. Ik ben benieuwd naar de eerste demo’s. Lees er meer over op Engadget.

Introducing Lenovo ThinkReality

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR-nieuwsbrief.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Advertentie