Uit onderzoek van Snapchat en Foresight Factory onder 20.000 consumenten in 12 markten blijkt dat juist augmented reality-technologie en virtuele content naast de online winkelervaring de fysieke winkelervaring versterken. Consumenten zullen vanwege het sociale en tastbare aspect weer meer fysiek gaan winkelen, maar verwachten zowel instore als online alle gemakken van online en virtueel shoppen.
De opmars van online shopping is het afgelopen jaar verder in een versnelling geraakt. Zo geeft een derde van de Nederlandse millennials en 43% van Gen Z aan dat de smartphone hun voorkeurskanaal is bij het winkelen naar producten. Ze kunnen er gemakkelijk producten mee vinden, prijzen vergelijken en reviews te lezen.
Maar met de smartphone is zo veel meer mogelijk en voor de retail heeft ‘virtual product-testing’ dan ook op dit moment de meeste potentie, ofwel het virtueel in augmented reality uitproberen van producten voordat men ze koopt. Van kleren, schoenen en zonnebrillen tot aan meubels, schilderijen en zelfs auto’s.
De helft van de Nederlandse consumenten vindt dat het niet kunnen zien en aanraken van producten het grootste obstakel is om online te winkelen. Virtual try-ons in AR kunnen dit ombuigen, en de Nederlandse consument is er ook klaar voor.
Maar liefst 43% van de Nederlandse consumenten die AR gebruikt hebben tijdens het winkelen, voelen zich aangespoord om het product aan te schaffen. En uit de data blijkt ook nog eens dat tegen 2025 zo’n 25% van de Gen Z consumenten AR gebruikt heeft tijdens het shoppen.
Dit zijn niet ook nog eens niet alleen maar fysieke producten die gekocht worden via AR, maar ook steeds meer virtuele producten om volledig virtueel te gebruiken. Nu al zou 4 op de 10 consumenten in Nederland overwegen een virtueel product te kopen.
De consument verwacht daarnaast de gemakken van virtueel product-testing - dus iets heel snel kunnen passen in bijvoorbeeld een andere kleur of zien hoe het thuis eruit zou zien - ook aanwezig zijn in de winkel. Een kwart van Nederlandse consumenten zou zelfs extra moeite doen om een winkel te bezoeken met interactieve virtuele diensten, zoals een slimme spiegel waarmee ze kleding of make-up kunnen uitproberen.
Omdat de fysieke shopper ook connected is, want de helft van alle Gen Z en Millennials gaat nooit shoppen zonder zijn smartphone, zoeken ze ook instore naar reviews en extra productinformatie. Winkels kunnen hier uiteraard op inspelen en dit faciliteren.
De smartphone en dan met name ook de camera speelt duidelijk een essentiële rol in de toekomst van winkelen. De smartphone met augmented reality als aanjager om de on - en offline winkelervaringen van consumenten te verbinden, de gehele klantreis door.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!