1. Apple Clips heeft nu nieuwe immersive AR-spaces
Apple Clips (waarmee je effecten aan video's en foto's kan toevoegen) heeft een update gehad met een nieuwe feature genaamd AR-spaces. Gebruikers kunnen dan met de LiDAR scanner van de iPhone 12 Pro en iPad Pro een ruimte scannen en daar toffe AR effecten op los laten. Die door de scan natuurlijk perfect matchen met de ruimte. Zoals een confettiregen, overal hartjes, een discovibe en licht effecten. Iedereen kan zo een VFX artist zijn zoals ik ook in mijn trend artikel voor 2021 omschreef.
Merken worden tijdens de sportzomer met AR-onderdeel van de fan-experience
De sportzomer staat voor de deur en dat biedt merken kansen om die fanbeleving te versterken met (branded) augmented reality content en ervaringen. AR-content maakt de fan onderdeel van zijn favoriete team, speler of atleet en laat ze dit delen. Ik schreef hier op Adformatie een artikel over de 5 manieren waarop merken met AR onderdeel kunnen worden van de fanbeleving.
- Faciliteer branded fandom - Wordt virtueel onderdeel van je favoriete/team sporter of speel er games mee.
- Verrijk de kijkervaring thuis - Verrijkt de tv experience met AR content voor en tijdens een event.
- Maak van elk object een branded fan-experience - Het stadion maar ook producten kunnen een fan experience in AR hebben
- Maak van het dragen en kopen van merchandise een beleving - Draag sport merchandise virtueel en shop het ook virtueel in AR
- Maak de sportende fan beter en de sportervaring leuker - Gebruik AR om sport te leren of voeg een gamification laag toe aan een workout
3. Snap lanceert marktplaats voor creators, inclusievere camera en koopt een 3D-mapping startup
Snap komt met een eigen marktplaats waar creators en marketeers elkaar kunnen vinden. Merken kunnen zo heel makkelijk in contact komen met de Lens community (van zelfstandige creators tot de studios/bureaus). In 2021 is het nog een selecte groep, maar vanaf 2022 gaat het volledig open voor alle makers. Snap wil daarnaast haar camera meer inclusief maken. Het is natuurlijk een hot topic (nu ook met de Netflix docu Coded Bias) dat technologie/AI moeilijker donkere huidskleuren herkent en slechter weergeeft. Snap gaat haar camera daarvoor optimaliseren. En tot slot sluiten we af met de nieuwe aankoop van de start-up Pixel8Earth. Een platform waarmee de fysieke wereld in 3D gemapt kan worden voor betere AR toepassingen. Dit gaat natuurlijk gekoppeld worden aan Snap Map.
4. National Geographic en Hyundai lanceren 'Outside Academy' met educatieve AR experiences
National Geographic en Hyundai slaan de handen in één met een branded content platform genaamd 'Outside Academy'. Een platform om samen het hele gezin middels educatieve (AR) experiences de iconische nationale parken van Amerika te verkennen. Het eerste nationale park is Zion (ik ben daar een keer geweest en het is echt adembenemend mooi) dat je met 360-video helemaal kan exploren, maar ook op Instagram met AR-effects. Ook een soort van 360 experience als World Effect en als Face Effect jouw gezicht op een bergbeklimmer. Daarnaast zijn er ook nog AR-effects op locatie in de parken zelf.
5. Een AR-synthesizer op het lichaam van je vriendin
Lucas Rizzotto is een creator met zijn eigen Patreon zodat hij toffe AR-experimenten kan ontwikkelen. In de hele leuke video serie genaamd ‘Lucas Build the Future’ toont hij op een supergrappige manier het proces en het eindresultaat van zijn betoverende creaties. Dit keer wilt hij zijn vriendin Max een speciaal Valentijnsdag cadeau geven. Ze houden allebei van muziek en aan elkaar zitten en daarom maar hij een AR-instrument die gekoppeld is aan het lichaam van zijn vriendin. Met de HoloLens maakt hij zo met haar een AR-symfonie. Heel tof gedaan weer.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!