Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple's nieuwste software maakt het adverteerders lastiger om gebruikers online te volgen

De softwarevernieuwing is goed nieuws voor consumenten, maar maakt het werk van marketeers moeilijker.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Apple geeft iPhone-, iPad- en macOS-gebruikers meer privacy door automatisch trackers uit aangeklikte links te verwijderen. Adverteerders en data-analysebedrijven gebruiken die trackers om gebruikers op verschillende websites te volgen. Dat wordt door Apple's besluit moeilijker op de genoemde apparaten, al komt de techreus adverteerders deels tegemoet.

related partner content for mobile comes here

Mail, Berichten en Safari

De nieuwe functie die trackers automatisch verwijdert heet Link Tracking Protection en debuteert in iOS 17, iPadOS 17 en macOS Sonoma. Deze softwareversies komen in het najaar uit. Testversies zijn sinds een week beschikbaar. Uit die testversies en documentatie van Apple blijkt dat Link Tracking Protection standaard geactiveerd is in de e-mail- en berichten-apps van Apple en ook in de privémodus van de Safari-browser. De functie is ook in de reguliere Safari-modus in te schakelen. 

Door de trackers automatisch uit aangeklikte links te halen, wordt het voor adverteerders moeilijker om Apple-gebruikers te volgen en hen gepersonaliseerde online reclames voor te schotelen. Voor Apple is dit besluit de volgende stap in het proces om gebruikers meer online privacy te geven. 

Adverteerders tegemoetkomen

Om adverteerders tegemoet te komen, lanceert Apple wel een nieuwe functie genaamd Private Click Measurement. Adverteerders kunnen deze functie vooralsnog alleen gebruiken in de privémodus van Safari en hiermee conversiecijfers ophalen van hun advertentiecampagne. Het verschil met de vorige situatie is dat de nieuwe cijfers geen informatie verstrekken over individueel gebruikersgedrag. Adverteerders krijgen dus geanonimiseerde statistieken, meldt 9to5mac.

In een voorbeeldvideo die Apple deelt met ontwikkelaars, is te zien dat Link Tracking Protection de unieke identifier uit de url haalt en de algemene 'campaign_id=23'-identifier laat staan. Zo kan de adverteerder met Private Click Measurement campagneresultaten blijven meten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in