De eerste merken zetten langzamerhand de eerste stappen in de metaverse. Daar vertelden we hier meer over. Maar voor wie geen oneindige budgetten heeft om hele metaverse werelden te ontwikkelen, zijn er inmiddels steeds meer mogelijkheden om binnen deze nieuwe wereld toch zichtbaar te zijn. Wij zetten de verschillende opties voor metaverse advertising voor je op een rijtje!
1. Product placement
Ook in de metaverse is het mogelijk om als merk een nieuw product te lanceren en daarmee jouw doelgroep aan te spreken. Zo kunnen de producten in een game virtuele creaties zijn van producten uit de winkel. In de gaming wereld is de verkoop van in-game producten al een belangrijke inkomstenbron, maar veel gebruikers willen nog steeds een connectie met de fysieke wereld. Wanneer er een nieuw product wordt uitgebracht, kan het virtuele product onmiddellijk in de metaverse worden opgenomen. Daarom hebben items als virtuele sneakers of kleding veel potentie in deze nieuwe markt.
2. Virtuele reclame
In de metaverse komt ook traditionele advertising terug, maar dan in een virtueel jasje. Denk aan billboards en abri’s waar je met je avatar langsloopt in een virtuele wereld, of reclamemateriaal zoals filmtrailers in videospellen en posters bij evenementen. Daarnaast kun je in-audio advertenties plaatsen, waarbij je een eigen gecreëerde ad als achtergrondmuziek kunt gebruiken in een bepaalde wereld binnen de metaverse.
3. Metahuman
Metahumans zijn de welbekende influencers, maar dan binnen de metaverse. Zo kunnen merken een metahuman inzetten als merkambassadeur in een virtuele wereld. Daarbij is het een prettige bijkomstigheid dat het merk in deze vorm niet zal worden beïnvloed door juridische en morele risico's, zoals die er bij real-life influencer marketing wel spelen. Hierdoor ontstaat er meer vrijheid en mogelijkheden. De persoonlijkheid, het uiterlijk en het gedrag van een metahuman kunnen worden gebruikt om te integreren in je merk, of andersom.
Qatar Airways heeft als eerste luchtvaartmaatschappij de metahuman al omarmd. Zo zorgt Sama, het eerste metahuman cabinepersoneel, voor een interactieve klantervaring door met gebruikers in gesprek te gaan over de verschillende functies van de business en economy class cabines. Weliswaar in de eigen virtuele wereld Qverse.
4. Live commerce
De combinatie van een live ervaring en online shoppen zorgt ervoor dat consumenten nog meer betrokken raken bij een merk. In de metaverse zal dit zich uiten in een live commerce sessie waarbij consumenten met hun eigen avatar dit online, interactieve evenement bijwonen. Tijdens het virtuele event kunnen er direct producten aangeschaft worden, waarbij hoge conversie behaald kan worden door exclusieve aanbiedingen.
Deze mogelijkheden van zichtbaarheid in de metaverse bieden dus waardevolle kansen voor je merk en kunnen zorgen voor meer verbinding met je doelgroep. En hoe eerder je erbij bent, hoe meer voordeel je eruit kunt halen. Wie namelijk vroeg instapt, zal profiteren van de lage concurrentie en hierdoor meer opvallen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!