1. Adobe Aero gelanceerd als AR-extensie van Creative Suit
We zien steeds meer tools en platformen waarmee je makkelijk zelf augmented reality-ervaringen kan creëren. Torch is een app waarmee je zonder te hoeven programmeren AR-ervaringen kan bouwen en distribueren. Apple kwam onlangs met reality composer.
Adobe, de koning van de creatieve tooling, blijft niet achter en breidt haar toolkit 'Creative Suit' uit met Adobe Aero. Met de iOS-app scan je de ruimte en voeg je er content aan toe. Van foto’s tot 3D-modellen die je vervolgens kan animeren. Natuurlijk kun je ook content importeren vanuit de bestaande Adobe pakketten zoals Photoshop of de 3D-software Dimension. De ervaring is vervolgens deelbaar via een url. Ik vind het zelf nog een beetje buggy werken, maar dat kan ook aan mijn iPhone 7 liggen. Ik vind het in ieder geval te gek dat Adobe AR omarmt en dit gaat een stevige design tool gaat neerzetten. Zaak om hun Adobe 3D Insta-account voor creaties vanuit de community in de gaten te houden.
2. Vanuit een banner de voedingswaarden van een broodje ontdekken met WebAR
De Amerikaanse broodjesketen Panera zet Web-AR banners in waarmee consumenten de ingrediënten van een broodje in beeld kunnen bekijken. Het mooie is dat consumenten geen social platform zoals Facebook of Snapchat nodig hebben, maar direct vanuit een site aan de slag kunnen zoals in onderstaand voorbeeld vanuit Rolling Stone is te zien. Je zit dat het levensechte broodje van QReal met daarbij de voedingswaarden met de ingrediënten in 3D. Tof gedaan en vooral enorm toegankelijk.
3. De HoloLens 2 wordt geleverd en is volgens velen de beste AR-bril
De HoloLens 2 van Microsoft is eindelijk commercieel beschikbaar voor een prijs van $3,500. Het bedrijf levert wel eerst aan bestaande partners en relaties. Dit is uiteraard de prijs voor de hardware en exclusief online services zoals Dynamics 365 Remote Assistant. Het device is echt gericht op de enterprise en is volgens Microsoft bedoeld om intuïtief kennis uit te wisselen. Van hulp op afstand, educatie tot aan samenwerken. Iedereen is laaiend enthousiast over de performance, verbeterde hand-tracking en hoe comfortabel de HoloLens zit. Lees ook dit verhaal van Fast Company over het design proces.
4. Niantic breidt haar planet-scale AR-platform steeds verder uit
Ik ben groot fan van Niantic omdat ze zichzelf echt ten doel hebben gesteld om met hun Real Word Platform van de wereld een AR-platform te maken. Een platform waarop developers andere ervaringen kunnen bouwen. Daarnaast hebben ze nu ook, naast de grote merken, locaties opengesteld voor MKB-bedrijven. Je kan dan bijvoorbeeld van jouw locatie betaald een Pokéstop maken en dat genereert bezoek. En ze komen in Pokémon Go met een Buddy Adventure waarmee je met vrienden ongeacht het device dat je gebruikt elkaars Pokémon-buddy kan zien en mee spelen. Tot slot komen ze ook nog met een verbetering rondom occlusion, namelijk dat een virtueel karakter slimmer gebruik maakt van diepte. Dus dat ze kleiner worden als ze verder lopen. Zie de demo hieronder.
5. Magic Leap maakt muziek luisteren spatial aware met de nieuwe Spotify app
Magic Leap komt met een eigen Spotify-app die spatial aware is. De interface bevindt zich dus in de ruimte. Zo kan je artiesten, albums op tracks ergens in de ruimte pinnen of playlists koppelen aan specifieke kamers in je huis. Het mooie is ook dat je de app en dus muziek kan draaien wanneer je een andere app hebt geopend. Zie onderstaande demo van vlogger Justin Tech die een zesdelige serie maakt over Magic Leap waaronder deze eerste episode over de Spotify app.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!