De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is positief over Apple's nieuwste voorstel dat moet leiden tot definitieve betaalvoorwaarden voor dating-apps in de App Store. Apple heeft in de afgelopen tien weken al meermaals voorstellen gedaan die door de ACM zijn afgekeurd. Omdat het techbedrijf niet op tijd een passend voorstel gedaan heeft, legt de ACM een dwangsom van vijftig miljoen euro op. De zaak draait om aanbieders van dating-apps, die vinden dat Apple zijn positie als uitbater van de App Store misbruikt door geen alternatieve betaalwijzen toe te staan.
Dating-apps willen keuzevrijheid
Dating-apps die via de App Store te downloaden zijn op de iPhone en iPad, maken voor in-app-transacties gebruik van een betaalmethode die Apple vijftien tot dertig procent commissie oplevert. Sommige ontwikkelaars van dating-apps willen een andere betaalmethode gebruiken zodat ze minder commissie hoeven af te dragen - en zelf dus meer overhouden óf de prijs voor de appgebruiker kunnen verlagen.
De ACM doet als marktwaakhond onderzoek naar Apple's voorstellen om externe betaalwijzen mogelijk te maken. Het onderzoek baseert zich op de Nederlandse en Europese mededingingsregels. Omdat Apple tien weken nodig had om een passend voorstel te doen, legt de ACM een dwangsom van vijftig miljoen euro op. Komt de ACM tot het oordeel dat het huidige voorstel van Apple nog steeds niet goed is, dat kan de toezichthouder een hogere dwangsom opleggen.
Voorstel ter beoordeling
De ACM wacht Apple's voorstel voor definitieve voorwaarden af en gaat dit voorstel daarna voorleggen aan marktpartijen. Daarna volgt een oordeel van de ACM of Apple's voorstel aan de eis van de toezichthouder voldoet; het mogelijk maken van alternatieve betaalwijzen in datingapps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!