Premium

Acast gaat nu ook advertentieruimte in podcasts van Tonny Media verkopen

Tonny Media werkt al samen met Art19 voor podcasthosting en verwelkomt Acast als tweede partij.

Een selectie podcasts van Tonny Media
Afbeelding via Tonny Media

Het Zweedse bedrijf Acast gaat een deel van de advertentieruimte in podcasts van podcastuitgever Tonny Media verkopen. Dat meldt het advertentieplatform. In november sloot Acast al een samenwerking met Meer Van Dit, ook een uitgever van bekende podcasts.

Acast zegt bij monde van Megan Davies (managing director) dat Nederland een interessante markt is omdat relatief veel Nederlanders naar podcasts luisteren. Recent onderzoek van de Markteffect Podcast Monitor wijst uit dat 49 procent van de Nederlanders boven de zestien jaar wel eens een podcast opzet. Dat komt neer op 6,9 miljoen luisteraars. Podcasts bereiken dus een groot publiek en halen doorgaans inkomsten uit een abonnementsmodel (zoals aansluiting bij een platform als Podimo) of de verkoop van luisteradvertenties. Nieuwsmedia doen dat doorgaans zelf, waar zelfstandige uitgevers als Tonny Media en Meer Van Dit vaker gebruikmaken van derde advertentieplatformen.

Wat Acast doet

Eén van die platformen is Acast, dat dynamische advertenties in podcasts verwerkt. Acast is in 2014 opgericht, ging in 2021 naar de beurs en keerde vorig jaar 150 miljoen dollar uit aan podcasters. Het bedrijf is hier sinds november actief en regelt voor Meer Van Dit (uitgever van o.a. Teun & Gijs vertellen alles en Weer een dag) de hosting, advertentieverkoop en distributie van de podcasts. Volgens Acast bereiken de podcasts van Meer Van Dit gezamenlijk 27,5 miljoen luistersessies per jaar.

Acast als nieuwe, niet-exclusieve partner

Nu kiest dus ook Tonny Media (o.a. Zelfspodcast, Geuze & Gorgels en Ruben Tijl Ruben Dé podcast) voor de advertentieverkoop door Acast. Althans, dat valt op te maken uit internationale berichtgeving. Navraag bij Titus van Dijk, medeoprichter van Tonny Media, wijst uit dat de podcastuitgever blijft samenwerken met Art19 en Acast verwelkomt als tweede partij voor podcasthosting. Van Dijk in een schriftelijke verklaring: ‘Het zijn beide grote internationale spelers die het voor Tonny Media mogelijk maken om advertentiecampagnes dynamisch in te regelen en te monitoren. Zo kan de adverteerder/het mediabureau vertrouwen op een goed uitgeleverde campagne en achteraf statistieken/analytics inzien om te evalueren.’ Adformatie heeft Tonny Media aanvullende vragen gesteld en is in afwachting van antwoorden.

Tonny Media wil groeien

Volgens Acast kan Tonny Media door de nieuwe samenwerking een publiek en adverteerders op wereldwijd niveau bereiken. Managing director Davies zegt dit jaar te willen blijven samenwerken met (toekomstige) Nederlandse adverteerders en uitgevers. Ook Titus van Dijk, medeoprichter van Tonny Media, kijkt uit naar de samenwerking met Acast. ‘Door gebruik te maken van de expertise van Acast op het gebied van wereldwijde podcasting en het creëren van innovatieve technologieën, kunnen we samen zoveel doen.’ Van Dijk hoopt dat de samenwerking met Acast leidt tot groei van Tonny Media én de Nederlandse podcastmarkt in zijn geheel. Eén van de doelen is het bereiken van een breder publiek.

Sommige podcasts van Tonny Media zijn gratis op alle bekende podcastplatformen te beluisteren. Andere podcasts vereisen een betaald abonnement op Podimo, een all you can listen-dienst voor podcasts. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie