1. Het internet verschuift naar onze camera's
In 2020 hebben we het gebruik en de verschillende toepassingen van augmented reality wederom zien groeien. Uiteraard heeft de wereldwijde pandemie die ontwikkeling iets geremd, maar alles behalve gestopt. Naar verwachting zijn er volgens AR Insider eind 2021 dan ook zo’n 811 miljoen actieve mobile AR (apps, social, webAR) gebruikers.
De AR platformen van Snapchat, Facebook/Insta, Niantic en 8th Wall (webAR) zijn gegroeid in gebruikers en features en het gimmick-gehalte allang ontstegen. In 2021 zullen we zien dat naast entertainment en fun AR steeds meer een utility wordt. We switchen op een dag steeds vaker naar onze camera voor een relevante AR experience. In de 9 trends die ik voor 2021 zie zal de focus dan ook vooral op mobile AR liggen, want onze smartphone met (nieuwe) sensoren is en blijft een AR krachtpatser.
De 9 augmented reality trends in het kort:
- De superselfies en power creators - Machine Learning (AI) zorgt voor nog betere AR selfies. Creators kunnen hiermee los door de verbreding en versimpeling van AR tooling.
- Meer live AR tijdens het (zakelijk) videobellen - Steeds meer messaging apps omarmen AR voor hun videogesprekken. En deze AR wordt ook zakelijk gebruikt in videocalls voor fun en zelfexpressie.
- Power to the people scan voor ar commerce en sport - We scannen ons hele lichaam om schoenen en outfits in AR te passen. En body tracking gebruiken we ook voor meer fun tijdens - en advies voor het sporten.
- Immersive entertainment en journalistiek gaan door het dak - De entertainmentindustrie (film en muziek) zet AR in voor extra beleving thuis. En uitgevers gebruiken meer AR in verhalen voor beleving, context en advertentiemogelijkheden
- Locaties mappen voor AR experiences en herinneringen - Locaties en uiteindelijk de hele wereld wordt ingescand. Deze 3D kopie is nodig om AR experiences nog beter te laten aansluiten en om letterlijk door onze herinneringen te kunnen lopen.
- De camera als sidekick om de wereld beter te begrijpen -Bewapend met onze camera navigeren we onszelf makkelijk en met veel fun door de wereld. En worden we slimmer door visuele zoekmachines te gebruiken.
- Steeds meer zaken (QR-code tot smart home) triggeren AR - De QR code is terug en triggert net als vele andere objecten AR experiences. En UWV (de opvolger van bluetooth) biedt ons thuis relevante AR toepassingen.
- Het internet van de camera wordt meer werkelijkheid - Onze camera en dus de wereld om ons heen wordt een interface voor andere apps. En andere apps integreren een AR camera zoals die van Snapchat.
- AR glasses zien er smart uit, maar zijn ze slim genoeg? - Nieuwe AR glasses zoals de smartglasses van Facebook en de Nreal Light komen in 2021 uit. Maar hebben ze genoeg aantrekkingskracht?
👉 Lees het hele artikel met alle trends uitgeschreven en voorbeelden op allesaugmented.nl 😎
2. Snapchat is de ongekroonde AR koning(in) van 2020
In mijn trendoverzicht viel het mij al op dat er ontzettend veel voorbeelden van Snapchat in zitten. Ik denk dat ze als geen ander social platform al zo lang en zo veel investeren in hun AR platform. Ze hebben een overzicht gemaakt van de campagnes die volgens hun in 2020 het meest inspirerend waren. Met veel bekende voorbeelden uit mijn nieuwsbrief en de trends. Het top 10 lijstje van de grote concurrent Spark AR is btw ook heel tof. Maar Snap kijkt ook al vooruit, naar het door hun geclaimde ‘Next Normal’. Ze hebben een rapport gemaakt met inzichten zodat je aansluiting kan vinden bij de technologie en het gedrag van Gen Z en Millennials. En over dat gedrag gesproken op Snapchat staat een 10-delige dansshow genaamd Move it. Met een aantal influencers leer je dans moves en hebben ze allerlei Lenses gemaakt die jouw dansmoves nog magischer maken. Past zo in trend 3 'Power to the people scan’.
3. AR-commerce groeit verder met make-up en de nieuwste lijn van Adidas
Beauty producten voor het gezicht zoals make-up lenen zich erg goed om virtueel uit te proberen. Wehkamp heeft deze feature genaamd Magic Mirror nu ook toegevoegd aan haar app. Google experimenteerde hier op YouTube al eerder mee zodat kijkers de producten van influencers konden uitproberen. Nu hebben ze het ook toegevoegd aan de zoekresultaten op Google. Als je op een bepaald product van bijvoorbeeld L’Oréal zoekt dan kan je gelijk vanuit de zoekresultaten het in AR uit proberen. Slim!
Th3rd in Amsterdam maakt digital twins van mensen en producten en zijn een samenwerking aangegaan met Adidas. Met hun 3D Scanning as a service (3DSAAS) hebben zij op locatie in Duitsland meer dan 2.500 schoenen gedigitaliseerd. In de pilot haalden ze zo’n 150 schoenen per dag. De eerste resultaten van de pilot zijn nu te zien in de Adidas app waar enkele honderden modellen aan je voeten te bekijken zijn in AR. Lees ook meer hierover in trend 3 ‘Power to the people scan’. Ik ben een tijd terug bij Th3rd langs geweest en hun scanner en set-up zijn echt indrukwekkend.
4. USA TODAY deed aan meer immersive storytelling dan ooit en stoomt zich klaar voor 2021
Immersive journalistiek is een beweging die we in Nederland nog veel te weinig zien terwijl er voor redacties zo veel kansen liggen om hun verhalen extra context en beleving te geven. (zie ook trend 4). In Amerika zijn de New York Times (die onlangs nog onderstaande AR kruiswoordpuzzel deelde) en USA Today echt koplopers. In het immersive storytelling jaaroverzicht laat USA Today zien dat ze 8 experiences gemaakt hebben die bij elkaar 1,3 miljoen views hebben gehaald met gemiddeld meer dan 2 minuten engagement. Op de pagina zijn ook alle experiences terug te vinden. Ray Soto (Director of emerging technology) deelt ook zijn visie ’The news gets spatial’: Expect to see the evolution of audio beyond the podcast, interactive volumetric video experiences, galleries of 3D content captured by LiDAR, and immersive data visualizations.
5. Stuur een holografische boodschap van de Netflix film The Midnight Sky
Om de nieuwe film ‘The Midnight Sky’ (ik heb hem zelf nog niet gezien) te promoten en de kijkervaring te verlengen heeft Netflix met het bureau Unit9 een AR experience ontwikkeld. Op de 8th Wall webAR pagina kan je een videoboodschap opnemen en daar leggen ze een filter overheen zodat het een holografische video lijkt die anderen in huis kunnen bekijken. In de film maken ze namelijk gebruik van holografische videoboodschappen in de ruimte. Dit voorbeeld sluit ook perfect aan bij trend 4 in mijn 2021 trend overzicht.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!