Het is weer die tijd van het jaar. Overal verschijnen lijstjes met trends voor het nieuwe jaar. De komende weken verzamelen we de belangrijkste digital marketing en analytics trends voor 2020 voor je. We begonnen de reeks met personalisatie en voice search.
Augmented analytics is de derde van de drie grote analytics ‘golven’ die we gaan zien de komende tijd. Het combineert machine learning en AI-technieken om te transformeren hoe analyse-inhoud wordt ontwikkeld, geconsumeerd en gedeeld.
Trend 3: Augmented analytics
Verwacht wordt dat de wereldwijde markt voor uitgebreide analyses de komende jaren enorme inkomsten zal genereren uit verschillende industrieën. Volgens Markets and Markets zal de markt voor uitgebreide analyses naar verwachting groeien van USD 4,8 miljard in 2018 naar USD 18,4 miljard in 2023, tegen een CAGR (de samenstelling van de jaarlijkse groeipercentage) van 30,6%.
De belangrijkste factoren zijn de groeiende vraag naar het verzamelen van cruciale zakelijke inzichten uit klantgegevens en een toenemend aantal zakelijke gegevens. Tegen 2020 zal augmented analytics een dominante aanjager zijn van nieuwe aankopen van analytics en business intelligence, evenals data science en machine learning platforms, en embedded analytics.
Wat is augmented analytics?
Augmented analytics is het gebruik van statistische en taal technologieën om de prestaties van gegevensbeheer te verbeteren, van gegevensanalyse tot gegevensuitwisseling en bedrijfsinformatie. Het hangt op de een of andere manier samen met de mogelijkheid om big data om te zetten in kleinere, meer bruikbare datasets.
In dit geval blijft de belangrijkste focus van augmented analytics echter in haar ondersteunende rol, waarbij technologie mensen niet vervangt, maar ondersteunt, waardoor onze interpretatiemogelijkheden worden verbeterd.
Hoe werkt het?
Gegevensanalysesoftware met augmented analytics maakt gebruik van machine learning en NLP om gegevens te begrijpen en ermee om te gaan zoals mensen dat op grote schaal zouden doen. Het analyseproces begint vaak met het verzamelen van gegevens uit openbare (website) of particuliere bronnen (privé database).
Nadat gegevens zijn verzameld, moeten deze worden voorbereid en worden geanalyseerd om inzichten te verkrijgen die vervolgens met de organisatie moeten worden gedeeld. Samen met actieplannen om er ook echt iets mee te gaan doen.
Door: Amanda van der Linden
Bronnen:
https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-10-data-analytics-trends/
https://www.analyticsinsight.net/top-10-data-and-analytics-trends-to-watch-out-in-2020/
https://www.wonderflow.co/blog/what-is-augmented-analytics-in-less-than-3-minutes
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!