Start-up zoekt specialist

Giesen ten Kate in gesprek met Mister Kitchen: over vrienden, het najagen van dromen en passie voor eten & drinken

Michiel Giesen en Rogier ten Kate, twee vrienden die vorig jaar zijn gestart met het najagen van hun droom: een eigen koffiemerk. De koffiekameraden gingen in gesprek met Daan Faber, die samen met twee vrienden 10 jaar geleden Mister Kitchen oprichtte – een merk dat glorie vond in Rollende Keukens en groei ondervindt in een eigen lijn: Mister Kitchen’s, grotendeels exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn.

Over goede vrienden en grote plannen
Rogier: “We zijn anderhalf jaar geleden gestart. In het zonnetje, op het terras. We filosofeerden over het leven, onze vriendschap en de toekomst. We dwaalden af naar ons pensioen: espresso’s schenken in Italië. En toen bedachten we: ‘waarom starten we deze droom niet nú?’ “

Daan: “Het verhaal van Mister Kitchen begint 10 jaar terug, ook vanuit vriendschap. Ik ben Mister Kitchen gestart met mijn studievrienden vanuit Groningen. We waren klaar met onze banen en we schreven letterlijk op een bierviltje wat we allemaal écht wilden. Culinaire reclame, boeken schrijven, reizen en televisie maken. We hebben het allemaal gedaan! Nu zijn we aangekomen bij het onderdeel dat onderaan ons lijstje stond: eigen producten maken om de homogene retail te verbeteren. Sinds anderhalf jaar is Mister Kitchen’s braadworst verkrijgbaar bij Albert Heijn en binnenkort lanceren we onze nieuwste trots: Mister Kitchen’s ❤Spread (lovespread), een gezondere sandwichspread op basis van bonen in plaats van olie.”

Over passie voor eten & drinken
Michiel: “Giesen ten Kate is sinds vorige maand verkrijgbaar bij De Bijenkorf. Terugkijkend op ‘slechts anderhalf jaar’ hebben we enorme stappen gemaakt! We zijn letterlijk begonnen met experimenteren. Rogier kocht rauwe bonen die we samen brandden in een popcornmachine, gewoon om te kijken hoe dat werkt. Onze passie voor smaak bracht ons op verschillende paden en bij verschillende importeurs. Door kritisch te proeven en puur te genieten hebben we een aantal brandprofielen gecreëerd en zijn we gekomen tot de vier smaken die we op dit moment aanbieden. Onze grote droom is om de koffie zelf te importeren.”|

Daan: “Wij hebben twee jaar geleden in Peru een artikel over koffie gemaakt voor delicious. magazine. Onze passie voor eten brengt ons op prachtige en inspirerende plaatsen over de hele wereld. Omdat we ook culinair journalist zijn ontstaan er al schrijvend en kokend ideeën over nieuwe producten. Zo schreven we ooit een artikel over het zelf maken van worst. Hier kwam zo veel reactie op, dat we onze eigen worst hebben ontwikkeld en voor ons journalistieke netwerk een worstendiner organiseerden. De dag erna stonden de bladen er vol van. Toen volgden de telefoontjes van de supermarkten.”

Over retail
Rogier: “Mooie strategie, jullie hebben de supermarkten dus een beetje uitgelokt?”

Daan: “Uiteraard, je moet nooit gaan leuren bij de supermarkt. Dan squeezen ze je. Een gezonde balans tussen vraag en aanbod is key. Als supermarkt moet je vandaag differentiëren op aanbod in plaats van prijs, producten aanbieden die uniek zijn. De consument wordt kritisch, dus de retailer moet daar op inspelen. Dat doen jullie goed, jullie unieke verhaal en gunfactor maakt jullie een interessante partij voor De Bijenkorf.”

Rogier: “Klopt. De Bijenkorf was vorig jaar op zoek naar een nieuw koffiemerk naast hun eigen merk, Nespresso en Illy. Eerst werd dat Lavazza, maar ze zochten toch een kwalitatief sterkere koffie. Ons sympathieke verhaal en onze huisstijl zorgen voor een koffiebeleving die al start op Point of Sale, dat gaf voor Bijenkorf de doorslag.”

Michiel: “Wij zijn overtuigd van onze koffie, hebben een sterke huisstijl en een sympathiek logo dat past bij onze brand story. We hebben gekozen voor een geit dat symbool staat voor ons merk. Veel mensen denken ‘hoezo een geit?’

Er is een mythe over Kaldi de geitenboer, die als ontdekker van koffie wordt gezien. Kaldi liet zijn geiten een bepaalde bes eten en die geiten werden daar heel druk en actief van. Toen heeft de geitenboer die bes geplukt en gekookt en daar is koffie uit ontstaan. ‘Ere wie ere toekomt’, vinden wij. Niet Kaldi, maar juist de geit heeft koffie ontdekt. Dus daarom hebben wij de geit centraal staan in onze huisstijl en verpakking.”

Over labels en hokjes
Daan: “Een klassiek verhaal, met een eigenwijze twist. Sterk. En dat terwijl de concurrentie in koffie moordend is. Communiceren jullie een duurzaam- of ‘goede mensen’ verhaal?”

Rogier: “Onze koffie uit Brazilië is fairtrade en die uit Papua Nieuw Guinea is volledig biologisch verbouwd. Maar dat zijn plantages die door locals worden gerund, die zijn onmogelijk te certificeren. Het is bizar duur om zo’n label te kunnen kopen.”

Michiel: “Maar labels en keurmerken verkopen helaas wel goed.”

Daan: “Klopt, maar toch geloof ik sterk in het ánders aanpakken van dingen. Het beste advies dat we ooit hebben gekregen gaven we onszelf: ‘Fuck de Focus’. Dat gaat er ook over dat je níet in dat hokje moet passen. Want inderdaad, als je nu hetzelfde doet als wat al die andere gasten doen, dan val je sowieso niet op.

Over communicatie en het betrekken van mensen
Michiel: “Werkt dat ook zo met jullie communicatiemiddelenmix?”

Daan: “Deels. Net als jullie heeft Mister Kitchen geen groot marketingbudget. We bedenken lean en mean slimme mogelijkheden om onder de aandacht te komen. Ons culinair journalistieke netwerk is hierin een enorm belangrijke. Ik merk dat we vanuit onze passie voor food een grote gunfactor op het gebied van free publicity hebben, we krijgen veel voor elkaar. Daarnaast is social media een grote pijler. Niet per definitie de sleutel tot succes, maar wel de sterkste sleutel die we op dit moment hebben.

Rogier: “Facebook en Instagram bieden een hele mooie manier om naar buiten te treden. Het creëert fans, die het leuk vinden om iets van je te horen.” 

Daan: “Klopt! Het is belangrijk hierbij de dialoog aan te gaan met je doelgroep, hen erbij te betrekken en te vragen wat zij vinden of waarnaar zij verlangen. Dit zorgt uiteindelijk voor herkenning op de winkelvloer.”

Michiel: ‘’Mee eens, klantbinding, contact en vrienden zijn de belangrijkste factoren voor succes én plezier in het bedrijf.’’

Daan: ‘’Exact, bij ons ook!’’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →