Hoe breng je een mondiaal topmuseum online in beeld? Precies, groots. Het Rijksmuseum heeft gekozen voor extreem groot beeld en eenvoud op zijn vernieuwde site. Daarnaast, en minstens zo opvallend, lanceert het Rijks ook een nieuw platform voor al zijn verhalen - voor en achter de schermen: Stories.
Stories biedt ‘state of the art' videostreaming, met een eigen player, maar ook live-events en interactieve formats zoals artikelen in ‘scrollytelling’ vorm. Op het platform staan bestaande series zoals Rijksmuseum Unlocked en RijksCreative maar ook drie nieuwe interactieve series waarin meesterwerken van het Rijksmuseum worden uitgelicht: 100 Meesterwerken,
Afstoffen Slag bij Waterloo
Hendrikje Crebolder, directeur Media & Development, ziet het als een manier om verdieping te bieden: ‘In het Rijksmuseum gebeurt ongelooflijk veel. Van onderzoek naar De Nachtwacht tot het afstoffen van de Slag bij Waterloo. Van het maken van de tentoonstelling Slavernij tot de restauratie van een 23 meter lang cyclorama.’
Speciale aandacht is uitgegaan naar toegankelijkheid. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen of selectiemenu's zijn nu duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling.
Rijksstudio als inspiratie
De inspiratie voor de nieuwe website komt vooral van de toonaangevende en prijswinnende Rijksstudio, in 2012 gelanceerd. Hier staan 700.000 werken die online, die jaarlijks door miljoenen gebruikers worden bekeken. In Rijksstudio kan iedereen met bekende, onverwachte en verrassende beelden tot in detail inzoomen en verzamelingen maken. Alle hoge resolutie beelden zijn gratis te downloaden.
De nieuwe website is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Q42 en Irma Boom Office. Het Rijksmuseum is voor fotografie onlangs een samenwerking aangegaan met Studio Polat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!