Die rare Elon Musk. De baas van Tesla wil de wereld schoner maken met elektrische auto’s die alleen nog rijden op zonne-energie en windenergie. Dat siert hem. Hij steekt vijf miljard dollar in een gigantische accufabriek. Dat siert hem ook. Hij wil in 2020 een half miljoen Tesla’s per jaar verkopen.
Maar dat lukt niet met het soort auto’s dat Tesla maakt. Een Tesla is namelijk een niche-auto, en daarmee het tegenovergestelde van een auto voor de massa.
Dat geldt ook voor de Tesla Model 3 die Musk vorige week onthulde, het kleine broertje van de Model S. ‘Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen’, ronkt Tesla op zijn Nederlandse website.
Cool
De media zeggen het Tesla collectief na. ‘Elon Musk onthult langverwachte Tesla voor de massa’, kopt de Volkskrant. ‘Tesla was al cool, maar is straks ook betaalbaar’, jubelt Het Parool.
Zelfs Bas van Putten bewierookt in zijn doorgaans kritische wekelijkse autotest in NRC Handelsblad Tesla als ‘game changer’ die de ‘automachten’ Volvo, VW-concern en Mercedes tot ‘Kodak 2.0’ degradeert. De Model 3 kan, oppert hij, de ‘dijkdoorbraak naar het bredere publiek’ worden.
Kortom, Musk en zijn Model 3 worden toegejuicht als Apple-voorman Steve Jobs en zijn iPad in 2010, toen Apple-gelovigen wereldwijd vanachter hun Macbookjes en iPhones elkaar feliciteerden alsof hun leidsman zojuist het finale middel tegen borstkanker, Ebola én de honger in Afrika lanceerde.
Zorgen Den Haag
Sterker nog: zelfs politiek Den Haag maakt zich grote zorgen over een massale aankoop van Tesla’s als de Model 3 in 2018 in Nederland te koop is. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer huivert bij het idee dat het succes van de Tesla leidt tot erosie van de belastinggrondslag, zoals dat eerder gebeurde met half-elektrische (hybride) auto’s. Waarop staatssecretaris Eric Wiebes direct toezegde dat hij bij een overweldigend succes van de Tesla 3 onmiddellijk de 'noodrem' op de subsidiëring ervan erop zou gooien.
Regilio Tuur
Maar afgezien van de nog altijd hoge prijs van de als ‘middenklasser’ aangeduide Model 3, in de VS vanaf 35.000 dollar. Met zijn poenerige Audi- en Maserati-achtige voorkomen is de Model 3 geen middenklasse-auto maar een intimiderende auto uit de überklasse. Een blikgeworden Regilio Tuur. Zo’n pochauto zal slechts een beperkt aantal mensen aanspreken.
Belangrijker: zo’n patserige auto valt niet in de smaak van buren, bazen, collega’s, relaties, klanten, vrienden en familie. Kleding, horloges, schoenen, je laat met je spullen zien wie je bent en vooral bij welke groep je behoort of wilt behoren, en bij auto’s is die segmentering helemaal extreem. Ga maar na: bij de naam Renault denk je aan heel andere dingen dan bij Mercedes. Bij Dacia heb je heel andere associaties dan bij Audi.
Ragfijn merksegmentatieweb
Niemand kiest zijn auto zelf, zoals veel mensen volhouden. Je sociale status en je buren bepalen wat je rijdt. Wat je rijdt ben je zelf.
Als jij een Ibiza-buurman of een Corolla-collega hebt, kom jij niet aanzetten met een Bentley of Bugatti, en ook niet met een Audi of BMW. De acht miljoen auto’s in Nederland vormen een klassenmaatschappij, een ragfijn merksegmentatieweb.
Joggingbroek met vlekken
Vergelijk ook je eigen vrouw en je droomvrouw. Misschien vind je Doutzen Kroes woest aantrekkelijk. Maar de meeste mannen zouden zich rot schrikken als Doutzen ineens bij de voordeur staat. En dan telt niet dat je net die vale joggingbroek met vlekken draagt. Zij past gewoon niet bij jou. Zij is allesbehalve je buurmeisje.
Je wilt misschien een Tesla Model 3. Maar je koopt gewoon weer een Golfje of een Kia.
Vloggende tech-nerd
Wie kopen dan wél een Tesla? (1805 stuks in 2015 in Nederland). Een homogeen groepje ondernemers en ZZP’ende consultants plus een enkele TU-hoogleraar en vloggende tech-nerd, die de peperdure Model S alleen konden/wilden aanschaffen dankzij een karrevracht subsidies. Zonder staatssteun zouden in Nederland slechts één of twee Tesla’s rondrijden.
Elon Musk mag dan op een voetstuk gehesen worden, ik ken geen merk in Nederland dat alleen maar verkocht wordt dankzij overheidssubsidie. Op de NPO na misschien.
Irene Moors op wielen
Misschien kopen in 2018 twee- of drieduizend Nederlanders een Model 3 (met subsidie). Maar op een totale personenautoverkoop van jaarlijks 450.000 stuks is dat verwaarloosbaar. De door Tesla’s Elon Musk beijverde duurzame energietransitie lukt hem niet met een Maserati op grotemiddenklasseformaat. Voor echte verduurzaming zijn eerder elektrische Peugeots, Renaults, Opels, Nissans en Seats nodig. Of een nieuw merk elektrische auto’s dat in plaats van een Doutzen Kroes of Zac Efron komt met een Irene Moors of Carlo Boszhard op wielen.
Voor meer over auto's die mensen uitkiezen (en niet andersom) klik hier
Foto Doutzen Kroes: EPA/ETIENNE LAURENT
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Al denken we natuurlijk graag dat we heel andere mensen zijn dan Amerikanen, daar verkoopt hij prima, en er zijn veel reserveringen gedaan ook hier, jaren voor levering al.
Model S en X verliezen leasevoordeel (te duur in 2019), Model 3 biedt meer waar voor het geld, als het puur om patsen en rijden gaat.
Wat een slecht research, vol aannames en afgunst.
Ik rijd zelf zo'n "vreselijk" ding terwijl mijn buurman een ouwe Chevrolet Captiva heeft en de andere een verrotte VW Passat. Voorlopig bepaal ik echt zelf wat ik rijd. Nog nooit zo'n lekkere wagen gereden, nooit meer anders. En de verkoopcijfers liegen er niet om, momenteel is de 3 per direct leverbaar. Je artikel is echt slecht, mag ik deze verspilde tijd alsjeblieft terug van je?
https://autorai.nl/officiele-cijfers-tesla-model-3-bestverkochte-auto-van-2019/