Het logo is het belangrijkste element van een merk. Van oudsher bedoeld om te zorgen voor herkenning en het brandmerken van je eigendom. Zo ontstond branding. Maar te veel logo’s zijn nog traditioneel. Een modern brandmerk. Waarom zou je de communicatie alleen in een campagne stoppen? Het voordeel van een communicatief logo is dat je altijd vanuit je merk kunt communiceren of de doelgroep kan aanspreken. Bovendien doen niet veel merken het en daardoor val je zeker op.
In dit artikel een aantal opvallende en inspirerende voorbeelden.
Een logo dat de ruimte pakt met haar urgente boodschap
Het logo van Team Alzheimer is een ultra kort en indringend manifest. Eigenlijk is het een campagne die altijd oproept om Team Alzheimer te steunen. Het logo van verbindt én geeft initiatieven zoals de Alzheimer Socks meer urgentie. Een uitkomst, want deze samenwerking tussen Alzheimer Centrum Amsterdam en het bedrijfsleven heeft geen budget voor communicatie. Alle opbrengsten uit de fondsenwerving gaan 100% naar onderzoek. Dus Steun Team Alzheimer.
Een merkstijl die je aanspreekt én uitdaagt
This is een vegetarisch vleesmerk uit de UK. Vegetarisch vlees is in opkomst, maar nog een redelijke nieuwe categorie die ontwikkeld moet worden. Vleesvervangers moeten opboksen tegen ingesleten gewoontes en vooroordelen. Om succesvol te zijn moet je opvallen en onderscheidend zijn. In Nederland is de Vegetarische Slager dat en in de UK is dat This. De stijl is heel eenvoudig, maar heeft als belangrijkste uitgangspunt dat het elk moment aangrijpt om iets te vertellen of mensen uit te dagen. De huisstijl is daarmee een campagne voor vleesvervangers geworden.
Een logo dat de verbeelding laat spreken
De belangrijkste tool van een cliniclown is verbeelding. Hiermee maken ze contact, veranderen ze sfeer en de gemoedstoestand van zieke kinderen of demente ouderen. De rode neus is het logo van CliniClowns en daarmee een uitnodiging om de verbeelding te laten spreken. Zo kan CliniClowns dagelijks - 365 dagen per jaar - de magie van verbeelding laten zien. Daar kan geen campagne tegen op.
Een logo dat een groot vertrouwen uitstraalt
Een ouder voorbeeld, maar nog steeds een van de beste politieke visuele identiteiten. Obama had bij zijn eerste verkiezingscampagne in 2008 een heel communicatief logo. Het hoofdlogo van de Obama campagne was aan te passen aan de diverse doelgroepen, zoals kinderen, studenten, veteranen of de gay community. Ook hebben ze varianten voor steden en staten gemaakt. Met deze logo-variaties zei Obama eigenlijk dat hij rekening houdt met iedereen.
Ze zijn zelfs zover gegaan dat je je eigen foto in het logo kon plaatsen, zodat je op sociale media kon laten zien dat je Obama aanhanger bent. Daarmee straalt bovendien een groot vertrouwen naar de kiezers uit. Dit is uniek. Toch? Of ken jij een visuele identiteit die zo open, te personaliseren en te delen is?
Herkenbaar, opvallend en communicatief
In de voorbeelden zien we een aantal verschillende oplossingen van communicatieve logo’s waarbij in alle gevallen de basis van het logo altijd gelijk blijft. Het logo van de Obama campagne is heel open en dynamisch en dit gebeurd op zo’n relevante en kwalitatieve manier dat het geen afbreuk doet aan de herkenning of de boodschap. De vier voorbeelden zijn krachtig, opvallend en herkenbaar waardoor ze van grote waarde kunnen zijn voor de desbetreffende merken.
Maak van je logo geen ouderwets brandmerk. Wees flexibel en communiceer daar waar je kan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!