Grote merken die grote veranderingen doorvoeren, dat brengt meestal grote woorden met zich mee. Frisdrankmerk Pepsi (Pepsico, in Nederland gebotteld door Vrumona), onthult deze week een nieuwe visuele identiteit met bijbehorend logo. Dat markeert volgens Pepsi ‘het volgende tijdperk van het iconische merk’. En verder? ‘Het nieuwe ontwerp toont een gedurfd lettertype, kenmerkende puls en een bijgewerkt kleurenpalet, inclusief de kleur zwart die de toewijding van het merk aan Pepsi Zero Sugar benadrukt.’
Het voor-en-na-plaatje ziet u boven dit bericht. Hieronder het stomende filmpje waarmee het nieuwe beeld wereldkundig werd gemaakt.
USA en Canada
Het is de eerste update van het Pepsi-logo – dat het merk aanduidt als ‘het globe-logo’ - in 14 jaar. De aanleiding is het 125-jarig jubileum van het merk. Komend najaar worden de aanpassingen zichtbaar in de USA en Canada, de rest van de wereld volgt volgend jaar.
Schaamteloos plezier
Het nieuwe ontwerp moet benadrukken dat Pepsi een merk is dat vol plezier zit en dat zich nergens voor schaamt. Het spreekt voor zich dat het nieuwe beeld overal en nergens zal worden doorgevoerd. Digitaal en fysiek. Op verpakkingen en op koelkasten. In de supermarkt en op (werk)kleding. Het moment wordt tegelijkertijd aangegrepen om de verpakkingen te verduurzamen. Er zal uitsluitend nog 100 procent gerecycled PET worden gebruikt.
Praten over design
Wat zegt Pepsi verder over het gekozen ontwerp? Dat het beweging en animatie versterkt. Dat maakt het volgens het merk geschikt om te bewegen tussen fysieke en digitale ruimtes. ‘Van winkelschappen tot de metaverse.’ En, ietwat hoog over: ‘Het zorgt ook voor een meer naadloze en creatieve samenwerking met partners en retailers en meer veelzijdigheid om fans te betrekken bij de plaatsen waar ze winkelen, dineren, werken en spelen.’
Waar het allemaal toe moet leiden is nogmaals dat schaamteloze plezier. Dáár wil Pepsi zijn fans toe inspireren.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!