Elk jaar voeren de Nederlandse Brouwers het Nationaal Bieronderzoek uit. Dit jaar onder duizend Nederlandse bierdrinkers. Dit is zijn (of haar) profiel aan de hand van 10 conclusies uit het onderzoek.
- 45 procent van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol
- 52 procent ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken
- Vier op de vijf bierdrinkers gaat weleens voor een speciaalbier, waarbij men dit jaar steeds vaker kiest voor blond bier.
- 54 procent van de vrouwen kiest vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is
- Foodpairing: circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en 18 procent serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft.
- 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart in een restaurant staat
- 46 procent kiest door het huidige aanbod vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden.
- Mannen kiezen, in vergelijking met vrouwen, vaker voor speciaalbier vanwege het ambachtelijke karakter.
- 43 procent vindt het belangrijk dat er verschillende soorten bier op de tap worden geschonken in horecagelegenheden. Lokaal bier is voor 24 procent van belang.
- 17 procent van de bierdrinkers heeft weleens een bierbrouwerij bezocht, een op de tien een bierfestival.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!