Zo wordt de retailmarkt verdeeld in coronatijd

Bol.com domineert, afhankelijkheid Amerikaanse techbedrijven wordt groter en consumentengedrag verandert langdurig, zo onderzocht IPG.

123RF

Er komt een duidelijke lijn in waar consumenten in coronatijd hun (online) boodschappen doen en producten aanschaffen. Dat blijkt uit de tweede Covid-19 studie van IPG Mediabrands.  

Online shoppen groeit explosief getuige de omzetstijging die Bol.com recent rapporteerde over het eerste kwartaal. Het platform verschijnt in de top 5 van maar liefst zeven (!) productcategorieën tijdens Corona. 9 Procent van Nederland heeft de afgelopen weken gekocht bij Amazon en 20 procent kent Prime. De winkels die open bleven scoren ook: vooral Action is veel bezocht door Nederlanders om speelgoed, verzorgingsproducten, babyverzorging, woonaccessoires en klusspullen te kopen.

Boodschappen doet Nederland ook steeds meer online: 5 procent heeft dit tijdens de lockdown van kracht is voor het eerst gedaan. 

Meer dan 90 procent is tevreden met deze ervaring en lijkt dit dus te gaan continueren. AH, Jumbo en Picnic zijn de grootste online supermarkten van Nederland. Als mensen eenmaal een website hebben gekozen voor bepaalde producten dan blijven zij trouw hieraan. Ook online zijn mensen gewoontedieren.

1

Figuur: Top 5 winkels waar Nederland primair koopt in 10 productcategorieën sinds de lockdown van kracht is.

Nog afhankelijker van Amerikaanse techbedrijven

De digitale versnelling zet door en digitale (entertainment) platformen, videobeldiensten en sociale apps floreren tijdens de pandemie. Daar spinnen de ‘big tech’ bedrijven garen bij: Microsoft, Facebook, Amazon en Google rapporteren allen een flinke omzetgroei in crisistijd.

Microsofts Teams is de meest populaire beeldbellen app, gevolgd door Skype.Tiktok en overige social media groeien in populariteit en gebruik. We worden onder Corona nóg afhankelijker van de Amerikaanse tech bedrijven. 

Bewustere consument

De mediabestedingen stijgen weer en het nieuwtje is er wel vanaf: we praten in social media steeds minder over Corona. Tegelijkertijd groeit het bewustzijn dat lokaal kopen en duurzaam leven belangrijk is. Een derde gaat straks meer thuiswerken en 20 procent gaat vaker de fiets pakken.

Duurzamer kopen doet de consument (nog?) niet in crisistijd. Men valt eerder terug op oud en vertrouwd: dit verklaart ook de omzetgroei van vertrouwde, nostalgische merken zoals Maggi. De nieuwe onderzoeksdata van IPG Mediabrands toont dat we toe zijn aan een nieuwe fase waarin een aantal zaken blijvend zullen veranderen.

Nooit meer hetzelfde

Steeds meer Nederlanders denken dat het leven nooit meer hetzelfde zal zijn als voor de coronacrisis, blijkt verder uit het onderzoek. De Nederlander blijkt flexibel en past zich razendsnel aan aan het leven in en om het huis en beseft dat het oude leven voorgoed veranderd is.

Menno van der Steen, chief data & tech officer bij IPG Mediabrands: 'De vraag is natuurlijk welke nieuwe gewoontes, zoals de toename in online shoppen en nieuwe vormen van ondernemerschap blijvend zijn. Dat hangt samen met hoe we ons straks staande kunnen houden in de 1,5 meter maatschappij. De rol van technologie zal groeien, en nieuwe vormen van hybride evenementen, deels fysiek en virtueel, zullen ontstaan. Als was het maar om verdienmodellen in stand te houden. Een opwindende tijd vol experimenten en kansen.'

Download hier het rapport.

Het eerste Covid-19 onderzoek staat hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie