Prijsverhogingen laten groei Procter zo goed als verdampen

Consumenten wijken na verhogen van de prijzen voor Oral-B-tandpasta en Head & Shoulders-shampoo uit naar andere merken.

Dure tandpasta
Shutterstock

Het duurder maken van Oral-B-tandpasta en Head & Shoulders-shampoo zorgt ervoor dat de grote Amerikaanse fabrikant Procter & Gamble minder producten verkoopt. Dit aantal is de afgelopen maanden voor het tweede kwartaal op rij gedaald. Procter & Gamble maakte producten over de hele linie, zoals ook Pampers-luiers en scheermesjes van Gillette, 9 procent duurder dan een jaar eerder.

Mede door de daling van het aantal verkopen met 3 procent steeg de omzet 'maar' met 1 procent tot bijna 21 miljard dollar. Maar daarbij had Procter & Gamble ook last van ongunstige wisselkoersen. Zonder dat effect, en ook zonder de invloed van onder meer overnames, nam de omzet met 7 procent toe.

Ariel

Bijvoorbeeld mond- en haarverzorgingsproducten en wasmiddelen van Ariel verkochten minder goed, maar leverden door de hoge prijzen wel meer op. Door een steviger griepseizoen verkochten persoonlijke gezondheidsproducten wel beter.

Het kon niet voorkomen dat Procter & Gamble voor het lopende boekjaar rekening houdt met een lagere winst, ook doordat de handel minder winstgevend is geworden door de sterke dollar. Verkopen buiten de Verenigde Staten leveren nu relatief minder op.

Procter & Gamble wil verder groeien door de prijzen verder te verhogen en verbeteringen aan producten door te voeren. "Kunnen we hiermee oneindig doorgaan? Nee. Het moet een zorgvuldig evenwicht zijn", zei financieel directeur Andre Schulten.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie