Ondanks de coronapandemie zijn Nederlanders meer dan ooit bereid om aankopen te doen. Dat blijkt uit cijfers van technologiebedrijf Criteo, dat alle Black Friday aankopen analyseerde en vergeleek met andere markten. Nederlandse consumenten besteedden online 10 procent meer aan Black Friday 2020 dan tijdens het koopjesfestijn van vorig jaar.
Volgens Criteo, dat samenwerkt samen met een groot aantal grote Nederlandse en internationale retailers, kunnen deze het kerstseizoen met optimisme tegemoet zien. Black Friday wordt gezien als onofficiële start daarvan. '2020 is het jaar van online retail, zoals wederom blijkt uit de cijfers van Black Friday. Deze dag markeert de start van de kerstperiode, waarin dit jaar een sterke groei in e-commerce wordt verwacht', zegt Tijmen Willems, Country Manager Benelux bij Criteo. 'Alle signalen wijzen erop dat klanten voor de aankomende feestdagen een aanzienlijk deel van hun aankopen online zullen doen.'
134 miljoen
Op Black Friday zelf werden er ruim 1,8 miljoen iDEAL-transacties gedaan waarmee voor 134 miljoen euro gekocht is. Ook in de vier dagen ervoor werden telkens records geboekt, met omzetten van 96 miljoen euro op maandag oplopend naar 107 miljoen euro op donderdag. Vorig jaar werden op Black Friday bijna 1,3 miljoen aankopen gedaan op internet, waarmee voor 106 miljoen euro gekocht werd.
In fysieke winkels deden consumenten op Black Friday bijna 18,5 miljoen transacties, waarmee voor 550 miljoen euro aangeschaft werd. Zowel het aantal transacties als de omzet lag daarmee in de winkels 13 procent lager dan vorig jaar.
Winnaarsgevoel en kuddegedrag
Tweederde van de Nederlandse onlineshoppers is gevoelig voor specifieke kortingen, meldde het Zweedse betaalbedrijf Klarna in aanloop naar koopjesfestijn Black Friday. Volgens retaildeskundigen komt dat onder meer door een 'winnaarsgevoel' en kuddegedrag.
Klarna ondervroeg duizend Nederlandse onlineshoppers naar de invloed van kortingen en aanbiedingen. De deals die het meest in trek zijn, zijn twee halen, één betalen, een vaste basiskorting op één product en stapelkorting op meerdere producten. Vrouwen vinden deze kortingen aantrekkelijker dan mannen.
Succesverhaal
Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels, die op verzoek van Klarna zijn licht liet schijnen op het koopgedrag, krijgen consumenten van het kopen van een product met korting een ‘winnaarsgevoel’, een gevoel ‘het systeem' te slim af zijn en het kunnen vertellen van een succesverhaal. 'Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans.'
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, noemt de opwinding van de jacht, het kuddegedrag van mensen en Hollandse zuinigheid ook factoren die psychologisch meewerken. Ze geeft het fenomeen sociaal bewijs als voorbeeld: 'Als veel mensen in een rij staan voor een winkel, moet het wel goed zijn en volgen we elkaars gedrag. Daarnaast wordt het als een deugd gezien om zo min mogelijk voor iets te betalen.'
(ANP/Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!