Onderzoeksbureau MeMo² lanceert met de introductie van Brand Analytics een nieuwe technologie waarmee merkmanagers real-time de sterkte, uniekheid en waarde van hun merk, en de fluctuaties daarin, continu kunnen monitoren. Het is voor het eerst dat er echte analytics op het merkdomein wordt gepresenteerd.
Brand Analytics gebruikt een twintigtal variabelen afkomstig uit een aantal continue datastromen (waaronder het eigen meetplatform THX.) en meet de werkelijke merkeffecten van reclamecampagnes gelijktijdig met een groot aantal andere (omni-channel)touchpoints die onderliggend voor merken van levensbelang zijn. De onderneming heeft hiermee een volledig beeld over de daadwerkelijke waarde van zijn merk of merken gedurende het jaar.
Merkagenda kracht bijzetten
Het recent gelanceerde Brand Analytics is een krachtig instrument voor brand managers en cmo’s met een ambitieuze merkagenda. Met een compleet en realtime merkkompas kan een betere samenwerking tussen afdelingen en bureaus plaatsvinden. Ook is er een continue afstemming tussen marketingstrategieën, diverse merkdoelen, positioneringswensen en eventuele merkportfoliobeslissingen.
Brand Analytics heeft volgens Marcel Vogels, oprichter van MeMo² (a Kantar Company) een mooie toekomst: 'Nu grote ondernemingen steeds beter het belang van sterke en waardevolle merken zien, zal ook de noodzaak groeien om zo’n belangrijke asset beter te managen. Bij Brand Analytics ontstaat een concreet beeld over de onderliggende waarde van het merk en op welke knoppen er snel moet worden gedrukt om deze waarde te optimaliseren.' Volgens Vogels wordt daarbij ook rekening gehouden met de dynamiek van concurrerende merken.
De Brand Analytics-oplossing is inmiddels door grotere merken met succes gevalideerd. Brand Analytics zal nu vanuit New Growth Strategies, MeMo² en Kantar in Europa aan merken worden aangeboden.
Wil je meer weten over Brand Analytics? Schroom niet en neem contact met ons op via Marcel@memo2.com.
Over MeMo² (a Kantar Company)
MeMo² is Europees marktleider op het gebied van crossmediatracking en analytics. Mede door grotere innovaties, zoals het THX.-platform, is MeMo² in staat gebleken om daadwerkelijk consumentengedrag continu te kunnen meten. Merken gebruiken dergelijke technieken om zelf, en onafhankelijk, het succes van de inzet van media, merk en retail te kunnen bepalen.
Dit jaar viel THX. wederom in de prijzen. Zowel bij de AMMA’s als bij de Europese IAB Research Awards (5x). Vorige week is tevens bekend geworden dat MeMo² de wereldwijde I-COM Award 2021 heeft gewonnen voor de ontwikkeling en impact van het THX.-platform.
Eerder dit jaar werd bekend dat MeMo² door wereldwijde marktleider van research- en analytics-diensten Kantar (WPP/Bain) is overgenomen.
Over Brand Analytics
Vanuit het THX.-platform is het idee voor Brand Analytics ontstaan. Net zoals je graag dagelijks de resultaten wil zien van je crossmediale campagne op bereik, effect en sales, wil je eigenlijk ook gedurende het gehele jaar de waarde van je merk kunnen monitoren. Maar het merk wordt niet alleen door campagne beïnvloed. Ook je ervaring in de winkel, online of bij gebruik hebben veel invloed. Dergelijke ervaringen zijn goed te vangen in bepaalde datastromen.
Door middel van het combineren van continue datastromen in het speciaal ontwikkelde merkmodel (Brand VIP) ontstaat ineens een nieuwe methodiek waarin bedrijven hun merk kort-cyclisch kunnen evalueren op groei of daling. In waarde, maar ook op gebieden zoals onderscheidenheid, sterkte, relevantie en performance. Hiermee heeft MeMo² een totale nieuwe categorie geïntroduceerd van People-Centric Brand Analytics.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!