Er staat ons een nieuw hoofdstuk binnen de retailsector te wachten. The World Economic Forum voorspelt een 'Great Reset' van het kapitalisme waardoor we ons voornamelijk zullen gaan richten op e-commerce. En onze fysieke winkels dan? Zullen zij zichzelf opnieuw gaan uitvinden om toch te overleven? En welke rol zal technologie gaan spelen in de fysieke winkelervaring? Dit en veel meer lees je in TBWA’s trendrapport 'The Future of Retail'.
Times are changing..
Door de coronapandemie komen er versneld grote veranderingen op ons af. Zo staat ons een e-commerce-explosie te wachten waarbij Nasdaq voorspelt dat tegen 2040, 95% van de aankopen via e-commerce zullen verlopen. De consument spreekt dit tegen doordat 71% van hen nog steeds liever in fysieke winkels koopt. Is een volledige verdwijning van real-life retail dan wel een reëel toekomstbeeld?
Bijna 40% van de retailers breidt uit of creëert nieuwe in-store-ervaringen, terwijl 74% van de consumenten verwacht dat de detailhandel zich aanpast aan hun omgeving en vindt dat fysieke winkels hun rol moeten uitbreiden. Agathe Guerrier, Chief Strategy Officer van TBWA\Worldwide: "We geloven echt dat er een nieuw hoofdstuk in retail op komst is. We zijn ons meer dan ooit bewust van de impact van overmatige consumptie en oneindig gemak. Dit biedt retailers nu de kans om een betere weg vooruit te vinden. Het is een spannende tijd."
(De tekst loopt door onder de afbeelding.)
Vier groeimogelijkheden voor de retail sector:
1. Flex Retail
Een nieuw retail tijdperk vraagt dat fysieke winkels een groter doel gaan dienen dan alleen winkelen. Ze kunnen helpen om nieuw leven te blazen in de toekomst van steden, lokale gemeenschappen te verenigen en de circulaire economie te bevorderen.
2. Retail’s Tech Tightrope
We gaan dieper in op de technologie die in de toekomst gaat zorgen voor een optimale winkelervaring. Zoals onzichtbare technologie die de winkelervaring verrijkt, intelligent bestellen en sensorische winkels.
3. Network Commerce
Om op de toenemende lokale en ‘community’ economie in te spelen, moeten merken van iedereen in hun netwerk een actieve speler maken. De retailers van morgen kunnen hun relaties versterken door de dialoog aan te gaan met alle contacten, zoals influencers en andere stakeholders.
4. Lifecycle luxury
Door de coronapandemie zijn we gedwongen om terug te gaan naar de basis en vervangen we het oude luxe beeld voor een nieuwe vorm. Luxe gaat nu over waar de producten voor staan en waar ze zich voor inzetten. Niet langer alleen over wat het uitstraalt als het wordt gedragen. In de toekomst zullen hoogwaardige eco-materialen, herkomst en functionaliteit het nieuwe luxury bepalen.
Ben je nieuwsgierig geworden naar meer voorspellingen over de toekomst van retail?
Download het rapport hier.
Backslash team en branchespecialisten
Het Future of Retail-rapport is samengesteld door het Backslash team. Dit is de cultural intelligence unit van het wereldwijde TBWA-netwerk. 29 branchespecialisten en culture spotters afkomstig van 28 verschillende vestigingen werkten mee aan het rapport, inclusief TBWA\NEBOKO.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!