Al sinds jaar en dag betaalt direct mail zich uit in aandacht en impact. Sinds kort kunnen we ook het financiële effect van direct mail meten. MetrixLab heeft daar in opdracht van PostNL onderzoek naar gedaan. Met interessante resultaten voor de e-commercebranche en een handige ROI-rekentool voor direct mail als uitkomst.
Voor veel marketeers blijft inzicht in de opbrengsten van marketinginspanningen complex en onoverzichtelijk. Het blijft lastig om aan te tonen welk medium voor welke (financiële) resultaten zorgt. Ook PostNL krijgt deze vraag regelmatig als het om direct mail gaat. ‘Wat levert het me op?’, of ‘Is dat niet te duur? Ben ik niet goedkoper uit met een online campagne?’
PostNL is met die vragen aan de slag gegaan en vroeg MetrixLab onderzoek te doen naar de ROI van direct mail. De onderzoekers gebruikten voor dit onderzoek gemiddelde bereik- en respons cijfers van diverse directmailcampagnes, historische data en een model waarbij de gemiddelde ROI kan worden berekend.
Bij het berekenen van de ROI voor direct mail in de e-commercebranche komen mooie cijfers naar boven. De ROI van een directmailcampagne binnen e-commerce blijkt gemiddeld maar liefst 86 procent. Elke geïnvesteerde marketingeuro in je directmailcampagne levert dus € 1,86 op. Daarmee wordt de waarde van direct mail in de marketingmix onderstreept.
Directmailtips
Direct mail betekent dus niet alleen aandacht en impact, maar ook financieel resultaat. Daarom nog een aantal tips waarmee je je direct mail nog succesvoller maakt.
1. Wees kritisch waar je direct mail voor inzet. Kijk naar het type campagne en het product dat je centraal zet en welke middelen daarbij passen. Zo is bijvoorbeeld uit het onderzoek met MetrixLab gekomen dat directmailcampagnes voor producten met voldoende marge (>10%) en een niet te lage orderwaarde (> € 15,-) vaak een positieve ROI hebben. Houd hier dus rekening mee bij het kiezen van je media-inzet.
2. Creatie is key, zeker met een awarenessdoelstelling. ‘Maak de direct mail glossy, laat het opvallen en maak er een leesmomentje van vol inspiratie.’
3. Je mag best een beetje out-of-the-box denken in doelgroepbenadering. ‘Traditioneel gezien zou je bijvoorbeeld verwachten dat vooral de oudere doelgroep goed te bereiken is via direct mail, maar uit een ander onderzoek dat we recent deden, blijkt dat jongeren ook goed in beweging te krijgen zijn met post op de deurmat.’
De echte waarde van direct mail
Meer over het onderzoek lezen of direct met de ROI-rekentool aan de slag? Download de whitepaper ‘De echte waarde van direct mail’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!