Er komt een gigant van een sportzomer aan en Nederlanders kijken (niet verrassend) het meest uit naar het EK Voetbal (42 pct) en de Olympische Spelen (22 pct). Als het gaat om het EK Voetbal, zegt een derde (vrijwel) alles te kijken en een derde vooral de wedstrijden waarin Nederland speelt. (De rest is minder fanatiek. 13 procent kijkt zelfs helemaal geen voetbal.) Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1004) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar welke media zijn favoriet om het EK te volgen, wat staat er op tafel tijdens de wedstrijden en vooral welke merken zijn dé EK-merken van Nederland?
Hét EK Voetbal-merk volgens Nederland?
Als de Nederlandse consument één merk mag noemen dat volgens hem of haar het best bij het EK past (open vraag), tekent zich een afgetekende winnaar af: een kwart zegt Heineken. Na een heel tijdje niks volgen dan Nike (in tegenstelling tot Adidas geen Euro 2024-sponsor) met 8 procent, Lay’s ( wel sponsor) met 7 procent en ING dat al jaren lang hoofdsponsor is van het Nederlands voetbal met 6 procent. Dit is de top 10:
Als u één merk mag noemen dat volgens u het best bij het EK past, welk merk is dat dan?
Heineken | 24% |
Nike | 8% |
Lay's | 7% |
ING | 6% |
Albert Heijn | 5% |
Adidas | 5% |
Jumbo | 4% |
Coca-Cola | 4% |
Weet niet | 3% |
Duyvis | 2% |
Naast de open vraag, legden we nog een meerkeuzevraag voor over het best passende biermerk en dé EK Voetbal-supermarkt. Daar komen Heineken, Albert Heijn en Jumbo uiteraard weer in terug. Dit zijn de rest van de uitkomsten:
Welk biermerk past het best bij het EK?
Heineken | 64% |
Hertog Jan | 10% |
Amstel | 9% |
Bavaria | 5% |
Grolsch | 4% |
Jupiler | 4% |
Anders namelijk… | 5% |
Welke supermarkt is wat u betreft dé EK Voetbal-supermarkt?
Albert Heijn | 47% |
Jumbo | 36% |
Lidl | 6% |
Plus | 5% |
Dirk | 3% |
Aldi | 1% |
Hoogvliet | 1% |
Spar | 1% |
Dekamarkt | 0% |
Spaaracties
Heb je het over supermarkten en het EK, dan praat je ook over spaaracties rond het EK Voetbal. Iets meer dan de helft zegt geïnteresseerd te zijn in die spaaracties. Maar waar gaan zij vooral op aan? Vooral op oranje kledingstukken zoals shirts, capes en jurkjes.
Wat vindt u leuk om te sparen?
Oranje shirts, capes, jurkjes of andere kleding | 47% |
Poppetjes (zoals in het verleden bijvoorbeeld Wuppies) | 38% |
Stickers of voetbalkaarten | 33% |
Oranje decoraties om het huis mee te versieren | 31% |
Oranje petjes of andere hoofddeksels | 27% |
Andere gadgets (zoals zonnebrillen, sleutelhangers, vlaggetjes) | 38% |
Media
Het is logisch dat televisie favoriet is tijdens het EK Voetbal. Zeven op de tien Nederlanders zegt het voetbal daarop te volgen. Maar social media (30 pct) en Internet c.q. live stream (28 pct) zijn ook populair. Ruim een kwart volgt het EK (ook) in de krant en op online nieuwssites.
Hoe gaat u het EK Voetbal volgen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws rondom het EK?
Televisie | 69% |
Social media | 30% |
Internet / Live stream | 28% |
Ik lees erover in de krant/online nieuwssites | 27% |
Het dagelijkse praatje bij het koffiezetapparaat | 18% |
Radio | 14% |
Ik volg het niet | 14% |
Commercials
De eerste EK-commercials zijn inmiddels uit (tijdens het veldwerk van dit onderzoek nog niet). Gevraagd naar waar EK-c.q. sportzomerreclame over moet gaan, geven de meesten (43 pct) aan ‘Samen zijn/samen beleven’. Daarna komt – lekker Nederlands – ‘Aanbiedingen’ (22 pct).
Waar moet reclame tijdens het EK / de sportzomer volgens u over gaan?
Samen zijn/samen beleven | 43% |
Aanbiedingen | 22% |
Producten | 8% |
Spaaracties | 7% |
Iets anders, namelijk: … | 1% |
Weet ik niet | 19% |
Bonusmateriaal
Met onderstaande kunt u misschien niet zoveel, maar bij Adformatie en MSI wilden we dit gewoon graag weten; wat staat er bij de voetbal op tafel?
Wat moet er bij voetbal kijken sowieso op tafel staan? (Lekkernijen)
Chips | 65% |
Nootjes | 49% |
Bittergarnituur | 39% |
Andere zoutjes | 29% |
Belegde toastjes | 22% |
Delicatessen (olijven, kaas, charcuterie, gerookte zalm, tapenade) | 21% |
Taart | 5% |
Andere zoetigheid | 12% |
Wat moet er bij voetbal kijken sowieso op tafel staan? (Dranken)
Frisdrank | 52% |
Bier | 51% |
Koffie of thee | 26% |
Wijn | 22% |
Alcohol vrij bier | 16% |
Anders, namelijk… | 2% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.