Google deelt een update over zijn plannen om third-party-cookies uit te faseren. Deze plannen maken onderdeel uit van wat Google de Privacy Sandbox-technologieën noemt. Met die plannen willen Google en partners een veiliger en privacyvriendelijker internet creëren, zonder adverteerders en uitgevers te benadelen. Maar die third-party-cookies, die moeten eruit. Een complexe puzzel die ook de nodige bemoeienis van overheidstoezichthouders kent.
Maar nu heeft Google goed nieuws. Privacy Sandbox bevindt zich na een uitgebreide testperiode nu in een brede staat van beschikbaarheid in de Chrome-versie op het web. Concreet betekent het dat de Privacy Sandbox-technologieën nu stabiel werken en door iedereen te gebruiken zijn. Google zegt dat de technologieën klaar zijn om op grote schaal gebruikt te worden voor advertentieoplossingen. Volgens Google staan er geen ‘ingrijpende’ veranderingen meer gepland voor de betreffende Privacy Sandbox API’s. Met die API’s kunnen organisaties Google’s technische functies koppelen aan hun oplossingen die het wegvallen van third-party-cookies moeten opvangen.
Adtech-industrie
Uitgevers, advertentiebedrijven en andere partijen testen uiteenlopende oplossingen die volgens Google’s regels de privacy van webbezoekers respecteren en tegelijkertijd voldoende gegevens verzamelen om analyses uit te voeren voor advertentiecampagnes. Een aantal bekende namen uit de adtech-industrie werkt op dit moment al mee aan Privacy Sandbox. Denk aan Teads, Verve Group, Adobe Advertising Cloud, Criteo en Outbrain.
'In eigen belang'
Hanne Tuomisto-Inch, director of privacy en Chrome partnerships EMEA bij Google, noemt de brede beschikbaarheid van Privacy Sandbox voor web ‘een perfect voorbeeld’ van manieren waarop Google de adtech-industrie motiveert om met de veranderingen aan de slag te gaan. ‘De stappen zijn nu eenvoudiger dan in het verleden, dus we maken het makkelijker om de technologieën te testen.’
Privacy Sandbox omarmen is vooral in het belang van de adtech-industrie zelf, vertelt Tuomisto-Inch in een exclusief gesprek met Adformatie. ‘Hoe sneller partijen starten met het testen en integreren van deze oplossingen, hoe beter voorbereid ze zijn op het maken van veranderingen als third-party-cookies daadwerkelijk gaan verdwijnen.’
Tijdlijn
Google sluit de komende maanden nog drie circa drie procent van de Chrome-gebruikers uit van de Privacy Sandbox-beschikbaarheid, naar eigen zeggen om zelf A/B-testen te kunnen blijven doen.
In het vierde kwartaal (dat per 1 september begonnen is) brengt Google de mogelijkheid uit om website-eigenaren te laten simuleren wat er gebeurt als een deel van de bezoekers zonder third-party-cookies op de website zit. In het eerste kwartaal van volgend jaar zet Google voor het eerst een harde knop om: bij één procent van de Chrome-gebruikers worden third-part-cookies dan uitgeschakeld. In de tweede helft van 2024 start Google met het op grote schaal uitfaseren van third-party-cookies in Chrome.
Website-eigenaren en adverteerders doen er dus goed aan om zich in te lezen en voor te bereiden op een online ervaring zonder de vertrouwde third-party-cookies. ‘Nu is het moment om te starten’, vat Tuomisto-Inch de boodschap samen. Organisaties die zich willen oriënteren op het afscheid nemen van third-party-cookies, doen er volgens de topvrouw goed aan om als eerste deze blogpost door te nemen.