Disney gebruikt AI om contextuele advertenties te tonen aan streamende kijkers

De AI-tool moet relevantere advertenties voorschotelen aan kijkers met de goedkoopste Disney- en Hulu-abonnementen.

Disney gebruikt een nieuwe tool die artificiële intelligentie (AI) bevat om de 'stemming' te peilen van de film of serie die de kijker op heeft staan. Met die informatie kan streamingdienst Disney+ de kijker relevantere advertenties voorschotelen, zo is het idee. Een meer passende reclame is in het voordeel van de kijker, adverteerder en Disney.

Context

De AI-tool om contextuele advertising mogelijk te maken is door Disney 'Disney's Magic Words' genoemd en werkt binnen Disney+ en Hulu. Beide streamingdiensten tonen films en series uit de grote Disney-catalogus, waar kijkers met het goedkoopste abonnement een paar minuten per uur reclames tussen zien. De AI-tool analyseert de content die de gebruiker ziet en genereert hier metadata bij om de adverteerder duidelijk te maken welke boodschap past bij de kijkervaring.

Wie naar een hele schattige scène in een animatiefilm kijkt en een reclameonderbreking krijgt, heeft vermoedelijk meer interesse in een rustige, lieve advertentie dan een schreeuwerige. Volgens Rita Ferro, Disney's wereldwijde advertentiebaas, stelt de AI-tool merken zo in staat om de impact van hun reclameboodschappen te vergroten.

'Game changer'

Disney laat zes grote advertentiebedrijven de AI-tool testen, zo meldt het bedrijf aan Reuters. Die zes zijn Dentsu, GroupM, Horizon Media, IPG Mediabrands, Publicis Media en Omnicom. Volgens Geoffrey Calabrese, chief investment officer van Omnicom, is de AI-tool een 'game changer' omdat merken nu 'kunnen connecten met de emotie van de kijker.'

Disney rapporteert geen advertentie-inkomsten uit Disney+, maar gaf onlangs wel aan dat meer dan duizend verschillende merken al geadverteerd hebben op Disney+. Dat zijn er tien keer zoveel als bij de start van het reclame-ondersteunde abonnement, eind 2022. Disney+ is beschikbaar in Nederland, maar alleen als reclamevrij abonnement. Onduidelijk is of Disney het goedkopere abonnement dat reclames toont ook in Nederland wil lanceren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie