Overslaan en naar de inhoud gaan

Direct mail na jaren nog steeds een wapen in de mediamix

Hoeveel er in een jaar kan veranderen, bleek wel weer toen Adformatie de resultaten van de Grote Marketing Enquête 2019 bekendmaakte.
PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Direct mail na jaren nog steeds een wapen in de mediamix
Direct mail na jaren nog steeds een wapen in de mediamix

Televisie werd minder populair bij marketeers en mensen zetten vraagtekens bij de effectiviteit van influencers. Toch zijn er ook constanten. Zo is er veel vertrouwen in de werking van direct mail (dm) via de brievenbus en blijft e-mail het meest gebruikte marketingmiddel.

Laten we eerst eens kijken naar de grote verschuivingen. In 2018 hadden marketeers nog veel vertrouwen in Tv-campagnes. Een jaar later gaf slechts 4 procent van hen aan dat zij de kijkbuis nog steeds als meest effectieve reclamemedium zien. E-mail is volgens marketeers het effectiefst: 21 procent noemt digitale post als best werkende medium. Direct mail – persoonlijke brievenbuspost – wordt in dit digitale tijdperk door 14 procent van de marketingprofessionals nog altijd als beste investering van de marketingeuro gezien.

In de steeds veranderende mix van kanalen die marketeers inzetten, is direct mail een constante factor. En dat is niet voor niks. Het medium leunt op decennia aan historie en wordt na e-mail en social media door de meeste marketingprofessionals gebruikt. Direct mail is daarmee een vaker gebruikt wapen dan bijvoorbeeld televisie.

Verwachte groei van direct mail

De belangrijkste reden waarom direct mail het nog steeds goed doet, is dat deze manier van communiceren in het online tijdperk intiemer en tastbaarder is. Daardoor krijgt direct mail meer aandacht van de ontvanger. Maar liefst 51 procent van de Nederlanders zegt alles wat op de deurmat valt aandachtig te bekijken. Ter vergelijking: bij e-mails is dat slechts 21 procent. Volgens het onderzoek van Adformatie zegt acht procent van de marketeers dit jaar méér direct mail in te zetten.

Vraag naar persoonlijke aandacht

Deze resultaten geven een belangrijk signaal af, namelijk dat de consument enigszins ‘e-mail-moe’ is. Ongeveer zes op de tien mensen zegt te veel aanbiedingen en reclame in de mailbox te ontvangen. Ruim driekwart (76%) van de Nederlanders geeft aan meer behoefte te hebben aan persoonlijke aandacht en ongeveer de helft van hen (47 procent) zegt dat een tastbaar kaartje daar binnen de reclame het beste blijk van geeft. De opkomst van e-mail, social media en andere digitale technologieën hebben de vraag naar persoonlijk contact vergroot. Niet alleen in de persoonlijke sfeer; ook door media willen mensen op een persoonlijkere manier benaderd worden.

Digitaal contact of digitale aandacht, voelt voor mensen voornamelijk snel en vluchtig. Iets meer dan twee derde van de ondervraagde Nederlanders (67%) zegt dat digitaal contact ten koste gaat van persoonlijke aandacht. Een direct mail is tastbaar en straalt meer betrokkenheid en echtheid uit dan een digitale tegenhanger.

Toekomststrateeg Mabel Nummerdor onderzocht voor PostNL vijf consumententrends die om aandacht van marketeers vragen. De vraag naar persoonlijke aandacht in marketing zoals hierboven beschreven is één van die trends. Nieuwsgierig naar de rest? Klik dan hier om de whitepaper te downloaden.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jan Kuiper

Leuk om te lezen!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in