Black Friday is het jaarlijks terugkerende evenement dat oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt en nu wereldwijd wordt gevierd, inclusief in Nederland. Op Black Friday bieden veel winkels aanzienlijke kortingen en speciale aanbiedingen aan op een breed scala aan producten, variërend van kleding, elektronica tot huishoudelijke apparaten en meer. Maar hoe populair is Black Friday in Nederland en hoe voorbereid is de Nederlandse consument?
Black Friday vindt plaats op de laatste vrijdag van november en markeert de start van het kerstinkoopseizoen. De dag staat bekend om de aanbiedingen, acties, enorme drukte en chaos in fysieke winkels, waar consumenten vaak vroeg in de ochtend of zelfs de avond ervoor in de rij staan om van de beste deals te profiteren. Uit onderzoek van onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat in Nederland 90% van de consumenten bekend is met Black Friday. Via verschillende mediakanalen zoals radio, tv, en internet hebben ze erover gehoord, 59% van degenen die bekendheid hebben verworven via social media, hebben dit gedaan via Facebook. Met name jongeren onder de 35 jaar hebben kennisgemaakt met Black Friday via social media, waarbij de helft van hen het platform Instagram heeft gebruikt.
Ondernomen acties
In de aanloopt naar 24 november, heeft bijna de helft van de consumenten nog geen aandacht besteed aan Black Friday en de bijbehorende deals. 33% weet dat deze dag eraan zit te komen, maar heeft nog geen concrete stappen ondernomen om te profiteren van mogelijke aanbiedingen. Opmerkelijk is dat bijna de helft van de consumenten actief de prijzen in de gaten houdt tijdens Black Friday om te verifiëren of de geadverteerde kortingen die dag daadwerkelijk goedkoper en verleidelijk zijn om aan te schaffen. Verleidelijke aanbiedingen wakkeren de impulsiviteit onder consumenten aan. Bijna één op de vijf Nederlandse consumenten geven toe soms items te kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Consumenten jonger dan 35 jaar kijken al uit naar Black Friday. Ze hebben onderzoek gedaan naar de beste aanbiedingen van hun favoriete winkels en een verlanglijstje samengesteld. Hierdoor stellen ze hun aankopen uit tot deze dag. In tegenstelling doet slechts 3% van de 55-plussers onderzoek of maakt een verlanglijstje. Zij kopen meer wanneer zij iets nodig hebben, ongeacht de verkoopperiode. Het idee van Black Friday lijkt voor hen minder bepalend te zijn in hun aankoopbeslissingen.
Deals
Tijdens Black Friday zijn consumenten van plan specifieke producten zoals kleding, schoenen, parfum, en elektronica (televisies en laptops voornamelijk) aan te schaffen. De voornaamste drijfveren voor deze aankopen zijn zelfverwenning (32%), kerstinkopen (22%), en Sinterklaasinkopen (17%). Bijna 40% van consumenten jonger dan 35 jaar doet aankopen ter zelfverwenning. Verwacht wordt dat de deals op hetzelfde niveau zullen blijven als vorig jaar, waarbij consumenten plannen hebben om een vergelijkbaar bedrag uit te geven van gemiddeld €266. Interessant is de verwachting van mannen is om gemiddeld €304 uit te geven, terwijl vrouwen een gemiddelde uitgave van €226 verwachten. Daarnaast sparen mannen meer geld voor Black Friday en heeft een kwart van de mannen vaker de neiging om producten aan te kopen die ze niet strikt nodig hebben. De gemiddelde geplande uitgaven variëren, waarbij er een groot verschil zit tussen de consumenten in het zuiden (verwachtte uitgaven €304) en in het oosten (verwachtte uitgaven €197). Voor twee vijfde van de consumenten worden deals pas interessant bij kortingen tussen 41% en 60%, terwijl 14% van de consumenten deals pas interessant vinden bij kortingen tussen 30% en 40%. Consumenten die bekend zijn met Black Friday verwachten echter dit jaar lagere kortingen dan voorgaande jaren.
Geen duurzame consumentendag
Met de drukte in de winkels tijdens Black Friday vermijden veel consumenten het liefst de winkelgebieden. Maar liefst 40% vermijdt fysiek winkelen, waarbij vrouwen minder vaak dan mannen de stad in trekken. Desondanks blijven de winkels overvol. Voor 45% van de consumenten is Black Friday niet duurzaam vanwege het overmatige winkelen. Een aanzienlijk deel van de consumenten (62%) is van mening dat Black Friday mensen vaak aanzet tot plotselinge aankopen, wat resulteert in aankopen waar ze later spijt van hebben. Ondanks deze impulsieve aankopen sturen consumenten die online hebben gekocht minder producten terug dan verwacht. Vooral in het Oosten van Nederland is driekwart het ermee eens dat Black Friday consumenten aanzet tot impulsieve aankopen.
Met de naderende Black Friday van 2023 blijkt dat Nederlandse consumenten, met name jongeren, goed op de hoogte zijn van het evenement en actief bezig zijn met voorbereidingen. Fysiek winkelen wordt liever vermeden dan opgezocht, en hoewel de verwachte deals op hetzelfde niveau als vorig jaar lijken te blijven, zijn er zorgen over duurzaamheid. Dit markeert de belangrijkste trends en ontwikkelingen van het koopgedrag van de Nederlandse consument.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!