Markteffect Research Group, met vestigingen in Eindhoven (Markteffect) en Amsterdam (DirectResearch), gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. ‘Zo halen we meer kennis in huis op het gebied van data science, marketingtechnologie en kunstmatige intelligentie. Dat helpt ons om onze ambitie waar te maken: de grootste Europese partij voor research en data worden.’
Aan het woord is directeur Hesam Fahimi. Hij legt uit waarom de Markteffect Research Group deze keuze juist nu maakt. ‘Dankzij de joint venture kunnen we onze dienstverlening verder uitbreiden. Dat was al langer onze ambitie.’ Medeoprichter Edgar de Beule vult aan: ‘Het werd ook nog eens bevestigd tijdens een marktconsultatie onder de belangrijkste opdrachtgevers. We stelden de vraag: hoe moet ons bedrijf er in 2027 uitzien om te kunnen blijven voorzien in jullie behoeften? De reactie: zorg dat je investeert in data science, marketingtechnologie en kunstmatige intelligentie. Bij The Relevance Group hebben ze daar veel (internationale) ervaring mee. Die kennis trekken we nu naar ons toe.
Meer data driven
De Markteffect Research Group bestaat uit twee marktonderzoeksbureaus: Markteffect uit Eindhoven en DirectResearch uit Amsterdam. Beide bureaus voeren voor hun opdrachtgevers tal van onderzoeken uit, bijvoorbeeld naar de effectiviteit van marketingcampagnes, de potentie van nieuwe producten en naar klantloyaliteit. ‘Nu gebeurt dat met name op basis van actieve data. Bijvoorbeeld door vragenlijsten in te zetten’, legt commercieel directeur Boj Nefkens uit. ‘Dat willen we combineren met data die al beschikbaar is binnen organisaties. Dan krijg je een gouden combinatie van actieve en passieve data. Door daar vervolgens datatech aan toe te voegen, krijg je nóg beter inzicht in het gedrag van je klanten. Deze manier van werken zien wij als de toekomst.’
Meetlat
De knoop om een joint venture aan te gaan, werd niet zomaar doorgehakt. Fahimi: ‘Alle beslissingen die we nemen, moeten goed zijn voor onze medewerkers, opdrachtgevers en het bedrijf. Ook nu hebben we die meetlat gebruikt. Voor opdrachtgevers betekent deze stap een breder aanbod en een nóg beter resultaat. Voor medewerkers biedt de joint venture ook nieuwe kansen. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen of binnen de groep nieuwe uitdagingen aangaan.’
Grootste van Europa, maar met hetzelfde DNA
De ambitie van The Relevance Group is om de grootste partij voor research en data te worden in Europa. ‘Hier spelen wij als de Markteffect Research Group een belangrijke rol in’, vertelt Fahimi trots. Voor bestaande opdrachtgevers van beide bureaus verandert er in feite niets. ‘De mensen, het DNA, de cultuur en het aanbod blijven gewoon zoals onze opdrachtgevers van ons gewend zijn. Maar als zij met behulp van hun (bestaande) data nieuwe kansen willen ontdekken en deze willen verzilveren, dan kunnen zij vanaf nu ook bij ons terecht.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!