In 2023 draaiden onze levens - opnieuw - om de gevolgen van oorlogen, de klimaatcrisis en bestaanszekerheid, maar ook om politieke verkiezingen en - gelukkig! - lichtere onderwerpen. En de lezers van Adformatie? Wat hield die bezig? Nou, we klikten massaal op artikelen over het wel en wee bij Radio Veronica, de succesvolle start van het bureau Hotel L'Amour, uiteenlopende campagnes en de 'bitches' van KPN. Ziehier, de tien meest gelezen artikelen op Adformatie in 2023.
1.
T-Mobile maakt foutje en lekt nieuwe naam Odido, 'bitches' van KPN straffen dit genadeloos af
Het was voor velen hét merknieuws van 2023: in september maakten T-Mobile en Tele2 bekend per direct verder te gaan als één nieuw merk: Odido. De herpositionering was anderhalf jaar in het diepste geheim ontwikkeld, maar Odido struikelde na een feilloze marathon vlak voor de finish over een inhaker van concurrent KPN. De provider zag namelijk voor de aankondiging online al verwijzingen naar Odido en scoorde met een blogpost over de Griekse betekenis van Odido.
2.
Albert Heijn pakt na 11 jaar weer groots uit met Disney
De merksamenwerking die dit jaar de meeste lezers trok, was die van Albert Heijn en Disney. Ter ere van het honderdjarig jubileum van Disney lanceren de supermarktketen en entertainmentgigant na elf jaar weer een spaaractie. En niet iets digitaals, maar een fysiek boek met stickers. De hernieuwde samenwerking trok veel geïnteresseerde lezers.
3.
Na Smoorverliefd komt Interpolis nu met Mis Niks, en opnieuw grijpt het je bij de keel
Drie jaar na de veelbekroonde Smoorverliefd-campagne over het gevaar van de mobiele telefoon in het verkeer lanceerde Interpolis een vervolg. 'Mis Niks' goot dezelfde boodschap in een ander jasje, opnieuw vergezeld door een pakkend nummer. De campagnefilm greep velen - weer - bij de keel.
4.
Jack de Vries chanteert journalist in maffiastijl met haar bedgeheimen na kritische tweet
Jack de Vries, director bij Hill+Knowlton, probeerde een journaliste die kritisch op hem was te chanteren met haar bedgeheimen. Het dreigement kwam als een boemerang terug in zijn gezicht: niet alleen bleek de journaliste de relatie allang zelf gemeld te hebben, ze plaatste het privébericht van De Vries ook op Twitter. Hij ging daarna meermaals door het stof.
5.
Radio Veronica stopt met Rick van Velthuysen in de ochtend
Rick van Velthuysen zag zijn ochtendshow 'Rick in de morgen' op Radio Veronica al na een paar maanden abrupt tot een einde komen. Een gesprek over zijn toekomst zou volgen, meldde een woordvoerder aan Adformatie.
6.
Rob Stenders stopt als zendermanager Radio Veronica
Een paar weken na de aankondiging van Radio Veronica dat dj Rick van Velthuysen moest stoppen met zijn ochtendshow, kon Adformatie melden dat Rob Stenders om gezondheidsredenen stopte als zendermanager. Ook dat nieuws boeide veel lezers, zo blijkt uit de notering in dit overzicht.
7.
Jumbo verlaat Alfred na 10 jaar en kiest voor Hotel L’Amour
Het maakte nogal wat los: Jumbo dat na een decennium reclamebureau Alfred verruilde voor het nieuwe Hotel L'Amour. Jumbo en Kuijper kennen elkaar goed. In 2013 koos de retailer voor het door hem opgerichte Alfred. Later stapte Kuijper over naar DDB Amsterdam, om vervolgens medeoprichter te worden van Hotel L'Amour. In 2023 kwamen Kuijper en de supermarktketen weer samen.
8.
Jubileum-campagne Heineken: ‘Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt’
Heineken bestond in 2023 alweer 150 jaar en vierde dat onder meer met een - puur op de Nederlandse markt gerichte - campagne. In die campagne kreeg bier allerlei bijnamen, van pilske en goudgele rakker tot koude kletser en bierke. Ook de lezers van Adformatie klikten massaal op het Heinie-nieuwsbericht.
9.
DDB-trio begint nieuw bureau Hotel L’Amour, Hema eerste klant
Minder goed gelezen dan het nieuwsbericht over hoe Jumbo na tien jaar met Alfred overstapt naar Hotel L'Amour, maar nog steeds in de top tien: het nieuwsbericht over de oprichting van Hotel L'Amour en Hema als eerste klant.
10.
Directeur 123inkt door het stof voor 'ongepaste mail' na faillissement van concurrent Staples'
Het gebeurt niet vaak dat een directeur persoonlijk excuses maakt voor een e-mail van een medewerker. Gerben Kreuning van 123inkt voelde die noodzaak wel, een paar uur nadat een van zijn personeelsleden een e-mail naar klanten gestuurd had over het faillissement van concurrent Staples. Kreuning noemde die e-mail ongepast en ging flink door het stof.
Teruglezen: de best gelezen artikelen op Adformatie in 2022
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!