Overslaan en naar de inhoud gaan

'Apple gaat meer reclames tonen in zijn eigen apps'

Apple ziet mogelijkheden om meer te verdienen aan de gebruikers van zijn diensten, aldus Bloomberg.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Apple is van plan om meer advertenties te tonen in zijn eigen apps op de iPhone, iPad en in macOS. Dat schrijft het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Door gebruikers meer advertenties voor te schotelen, wil Apple meer verdienen aan zijn software. 

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf toont al advertenties in zijn App Store, nieuws-app, aandelen-app en app voor Apple TV+. Zo zien gebruikers van de aandelen-app bijvoorbeeld een beeldvullende advertentie voor een hypotheeklening en krijgen gebruikers van de streamingsdienst Apple TV+ een reclame voor een honkbalcompetitie die alleen op het platform te zien is. 

Uitbreiding

Apple zou nu meer willen inzetten op reclames in zijn eigen apps. Volgens Bloomberg kijkt Apple al hoe het een nieuw advertentiemodel kan testen in Apple Maps. De navigatie-app zou gesponsorde aanbevelingen krijgen op basis van het zoekgedrag van de consument. Bloomberg schrijft ook over Apple's strategie om meer reclames te tonen in zijn App Store. Het techbedrijf gaf begin augustus aan dat het advertenties gaat plaatsen in nieuwe tabbladen in zijn appwinkel. Zo kunnen ontwikkelaars hun apps en games vaker - tegen betaling - onder de aandacht brengen van iPhone- en iPad-gebruikers.

Controverse

De keuze van Apple om meer advertenties in zijn software te tonen, ligt gevoelig. Zo zeggen diverse critici dat de vorige topman, wijlen Steven Jobs, er fel op tegen zou zijn omdat hij Apple-apparatuur steevast aanprees als premium gadgets met een bijbehorende software-ervaring. In de afgelopen jaren zijn veel Apple-producten duurder geworden, maar ook meer reclames gaan tonen. Dat is ook tegen het zere been van sommige consumenten, die klagen dat ze geen of in ieder geval minder advertenties willen zien op hun iPhone, iPad of macOS-computer. 

Een andere reden dat Apple's advertentiestrategie voor ophef zorgt, is dat app- en gameontwikkelaars minder aan advertenties verdienen sinds Apple zijn software aangepast heeft. Sinds 2021 kunnen Apple-gebruikers met één klik aangeven of ze gevolgd willen worden door adverteerders. Het leeuwendeel van de consumenten geeft hier geen toestemming voor, waardoor adverteerders moeilijker profielen kunnen opbouwen en minder relevante reclames tonen. Die leveren minder clicks en dus inkomsten op. Onder meer Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp) en Snap klagen sindsdien dat hun advertentie-inkomsten met miljarden dollars gedaald zijn. Dat Apple nu zelf meer gaat inzetten op reclames, zal bij dergelijke bedrijven niet in goede aarde vallen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in