AlleFolders, Nederlands grootste onafhankelijke folderplatform: ‘Partijen zoals wij worden steeds aantrekkelijker’

Een gesprek tussen Marcel Vogels (MeMo²) en AlleFolders-oprichter Maarten van Deurzen.

Bron: brotiN biswaS

Het gaat goed met AlleFolders, zo blijkt uit het meest recente Nationale App en Folderonderzoek (NAF) van MeMo². Zo zien we dat AlleFolders nek-aan-nek met Reclamefolders.nl (DPG) vecht om leiderschap in de markt van folderverzamelaars. Een knappe prestatie als je in overweging neemt dat AlleFolders het op eigen kracht moet doen. Met een mogelijke recessie in aantocht zullen apps als AlleFolders en Reclamefolders.nl alleen maar meer worden geraadpleegd. Tijd dat we eens in deze markt duiken: Marcel Vogels (MeMo²) spreekt met Maarten van Deurzen, oprichter van AlleFolders. 

Blijft AlleFolders geloven in het langetermijnsucces van de papieren folder of wordt deze op termijn vervangen door digitale varianten, zoals supermarktapps, bonusmails en websites?

‘Natuurlijk kijken we naar de toekomst van de folder. Folders in papieren en digitale vorm blijven een krachtig middel om klanten naar de winkel te trekken. De mix tussen papier en digitaal verschuift verder richting digitaal. De verzamelplatforms, waaronder AlleFolders, worden steeds aantrekkelijker. Er komt digitaal steeds meer content, waar het papieren pakket steeds minder verrassend is. Daarnaast zien we dat als papier minder verspreid wordt door de JA-sticker, het gebruik van digitaal verder toeneemt.’

Biedt AlleFolders ook retailmedia-oplossingen aan op de website en in de app? En zo ja, is dit een inkomstenstroom die voor AlleFolders van toenemend belang gaat zijn?

‘Bij AlleFolders zijn we een verlengstuk van de retailmedia. Daarom heet ons bedrijf ook Retail Media Support. AlleFolders is ook opgericht door een grote groep retailers met als doel digitale folders op een voordelige manier in te zetten. AlleFolders voeren we via Retail Media Support nu zelfstandig met als doel om een voordelig platform te zijn.’ 

Van Deurzen legt uit dat je als adverteerder dan ook terecht kunt op AlleFolders. ‘Via banners kan worden geadverteerd in de AlleFolders-app. We hebben net de pilot achter de rug en de resultaten zijn boven verwachting goed. Vanaf begin 2023 staat bannering open voor retailers en merken. Ook hier kunnen we voordelig ons product aanbieden. Dit is ook veel voordeliger dan advertentieplatformen met veiling.’ 

AlleFolders is ook opgericht door een grote groep retailers met als doel digitale folders op een voordelige manier in te zetten.

AlleFolders als merkondersteunend platform

Het wekelijkse bereik van de AlleFolders (dus website en app) komt neer op 1 op de 5 consumenten in Nederland. Is AlleFolders dan ook in staat om zich te ontwikkelen tot een ondersteunend kanaal voor grote merken, waarbij ook daadwerkelijk op merk wordt gefocust in plaats van alleen performance?

Volgens Van Deurzen is zijn organisatie al merkondersteunend. ‘Je vraag komt voort uit de taakverdeling binnen veel organisaties waar er mensen verantwoordelijk zijn voor brand of performance. We zijn nu al merkondersteunend.’ Hij stelt namelijk dat een relatief onbekend merk door gewoon aanwezig te zijn met een folder in de app onder de gebruikersgroep een flinke naamsbekendheid kan opbouwen.

‘Iedere folder genereert al snel een half miljoen impressies’, aldus Van Deurzen. ‘Wanneer je dan inzoomt op kosten per impressie, dan zijn die veel lager dan online bannering. Terwijl de impact groter is. De consument beschouwt een digitale folder namelijk als content en niet als advertentie.’ 

De kracht van een folder voor merkimago passeert ook de revue. ‘Voor een merk is de folder een medium dat door consumenten bewust wordt gelezen en in de digitale vorm direct doorlinkt naar je website. Natuurlijk kun je dat gebruiken om je merk te ondersteunen. Naast productprijs kun je ook in de folder communiceren over verantwoordwoord ondernemerschap, zoals Zeeman doet, of de laagste prijsgarantie naar het voorbeeld van Hornbach. Deze boodschappen kunnen ook worden ingezet above the line.’ 

Iedere folder genereert al snel een half miljoen impressies. Wanneer je dan inzoomt op kosten per impressie, dan zijn die veel lager dan online bannering. Terwijl de impact groter is. De consument beschouwt een digitale folder namelijk als content en niet als advertentie.
Hoe komt het dat weinig e-tailers gebruik maken van verzamelfolderapps?

‘De papieren folder is van oudsher een retailmedium. Het bijschakelen van digitaal gebeurde vrijwel automatisch. E-tailers starten vrijwel allemaal met Google Search. Veel e-tailers denken daardoor vaak niet aan de mogelijkheden die digitale folders bieden. We zien daar nu verandering in komen. Ook vanuit het besef dat een e-tailer een merk moet opbouwen. Via ons platform kan bekendheid worden opgebouwd bij een aantrekkelijke doelgroep, voornamelijk jongere vrouwen. Dat wordt steeds meer erkend.’

Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste trends binnen het landschap van kanalen als AlleFolders? Wie gaan in deze markt de winnaars worden?

‘We creëren steeds meer inzicht in het gedrag van de lezers online en ook offline. Zo zien we de impact van de folder op het offline shopgedrag via gps-meting. Een andere ontwikkeling is dat folders via een productfeed grotendeels automatisch worden gegeneerd. Dat is zowel voor e-tailers interessant als voor retailers die de organisatie niet hebben om een proces van folder te ontwerpen met alle interne overleggen die daarmee gepaard gaan.’ 

Om met de ontwikkelingen mee te kunnen moet je als bedrijf flink investeren in IT, volgens Van Deurzen, maar alleen de grootste partijen kunnen dat. ‘Wij denken daarom dat er in ieder land plaats is voor maximaal twee partijen binnen onze tak van sport.’

Een andere ontwikkeling is dat folders via een productfeed grotendeels automatisch worden gegeneerd. Dat is zowel voor e-tailers interessant als voor retailers die de organisatie niet hebben om een proces van folder te ontwerpen met alle interne overleggen die daarmee gepaard gaan.
Hebben andere landen in Europa, net als in Nederland, ook folder en aanbiedingsverzamelaars, of ligt daar voor AlleFolders nog een markt?

‘Nederland heeft een foldertraditie. We denken weleens dat dat uniek is, maar dat is niet zo. Vrijwel elke Europese markt op het vasteland heeft dit namelijk. Wij zijn als Retail Media Support ook in België actief met PromoPromo en zijn daar de onbetwiste marktleider. Buiten de Benelux zijn er andere lokale marktleiders: in Duitsland heb je Kaufda van Axel Springer.’ 

AlleFolders heeft strategie waarin het ze nummer één of twee willen zijn in een land. ‘Alleen als je die omvang hebt, ben je als bedrijf gesprekspartner voor de grootste adverteerders. We steken daarom onze energie in versterken van onze merken in de Benelux.’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →