Timing is everything. Een mooie uitspraak die je zeker op de werkvloer regelmatig tegenkomt. In de virtuele wereld van het internet is dat niet anders, de perfecte timing heeft immers enorme impact op het gedrag van je bezoekers.
Door op het juiste moment die ene pop-up te tonen, de CTA-knop te animeren of nieuwe content te laten verschijnen kun je de aandacht van de bezoeker vestigen op de best converterende onderdelen van je website. En natuurlijk wil je graag op het juiste moment een e-mail sturen of een advertentiecampagne starten. Als auteur van dit artikel vind ik het natuurlijk belangrijk om op het juiste moment te publiceren. Wie wil er nu niet succesvol zijn? Het lijkt een eenvoudig advies, maar de belangrijkste vraag blijft daarbij helaas onbeantwoord. Wat is nu de juiste timing?
Experimenteren met tijd
Het klinkt als een sciencefiction scenario, met een hyper-geavanceerd tijdreis-apparaat, maar in de praktijk is het vrij eenvoudig om middels een experiment te achterhalen wat voor jouw doelgroep de optimale timing is van bepaalde interacties. Een mooi voorbeeld is een vliegreis. Dat kan een zakelijke reis zijn of een vakantie. Voor beide geldt dat er het een en ander aan voorbereiding aan vooraf gaat, wat de nodige stress met zich mee kan brengen.
Een ticket boeken, koffers inpakken, een parkeerplaats regelen. En tegenwoordig komt daar ook een corona-test bij, of zelfs een digitaal corona-paspoort. Allemaal zaken waar de reiziger graag bij geholpen wordt. Hoe makkelijker we het voor de reiziger kunnen maken, hoe lager het stressniveau en des te beter de ervaring is.
Het vinden van de Parkeer-Sweet-Spot
Laten we ons focussen op het parkeren op de luchthaven. Wat is het ideale moment om de bezoeker van de website te informeren over de parkeermogelijkheden? Is dat bij elk bezoek? Of alleen op de dag van vertrek? In de case study van Schiphol Airport zien we dat het moment waarop de banners voor het parkeren worden getoond een “sweet spot” kent. Te vroeg, en de banners worden als irrelevant ervaren. Te laat, en de banners zijn overbodig, omdat de reiziger al een parkeerplek heeft gereserveerd of zelfs al op de luchthaven is gearriveerd.
Door de parkeer-banners op het juiste moment te tonen en ook op het juiste moment weer te verbergen voor de reiziger, creëer je meteen ook de mogelijkheid om de vrijgekomen bannerposities op te vullen met nieuwe, eveneens tijd gebaseerde content. Denk hierbij aan het downloaden van kortingsvouchers of het installeren van de luchthaven-app.
Timing is overal
Natuurlijk is het in het voorbeeld van Schiphol meer dan duidelijk dat tijd een belangrijke factor speelt, maar vergis je niet: In elke website is iets te vinden wat gebaseerd is op het timing-aspect. Denk aan het tonen van gerelateerde producten op het juiste moment (=tijd) in de journey, het automatisch aanvullen van adresgegevens op basis van een postcode (scheelt tijd) of zelfs een kunstmatige wachttijd inbouwen in het proces, om die tijd te gebruiken om andere relevante content te tonen terwijl de gebruiker aan het wachten is. Zelfs de laadtijd van de website heeft met timing te maken, zoals je kunt lezen in deze case op onze website. De mogelijkheden zijn eindeloos en alleen de tijd (en de nodige experimenten) kunnen een sluitend antwoord geven op de vraag welke timing dan perfect is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!