Het belang van online optimalisatie, waaronder A/B testen valt, blijft voortdurend toenemen. Conversies zijn de sleutel voor online succes. De pandemie heeft er bij veel bedrijven voor gezorgd dat er (nog meer) focus op online converteren en groei is gekomen.
Maar heb je op dit moment wel alles in huis om het online succes te genereren? Er zijn een aantal belangrijke factoren die hierin een essentiële rol spelen. Zoals: “meet ik de juiste KPI’s?”. Elk bedrijf meet zijn succes op basis van specifieke KPI’s, waaronder bijvoorbeeld sales, brutomarge, nettoresultaat en voorraad. Zorg dat jouw online KPI’s hier ook op gericht zijn, zodat de online resultaten intern breed gedragen worden.
Food for thought
Zijn de juiste resources wel aanwezig? Op basis van de online doelstelling en het maturity niveau, is het belangrijk om de juiste resources en skills in huis te hebben of extern in te huren. Als het gaat om A/B testen, is het van belang om te weten of je alleen client-side test of ook server-side. Het artikel “Wat is server-side A/B testen?” legt uit wat dit inhoudt. Voor client-side testen zullen er front-end skills nodig zijn en voor server-side testen zullen bijvoorbeeld ook development skills gevraagd worden.
Website performance is een ander belangrijk aspect. Google baseert de ranking van de zoekresultaten onder andere op basis van de snelheid van een webpagina (Core Web Vitals). Hoe beter de klant ervaring op jouw website, hoe beter dit is voor de ranking in Google. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat tooling op de website geen negatieve impact op de performance van de website heeft.
Krijg ik de juiste support die mij verder helpt van de softwarepartners? Is de tooling veilig en voldoet het aan de dataprivacy standaarden? Is de oplossing schaalbaar? Wat zijn de mogelijkheden qua integratie met andere tools uit de marketing-stack? Deze belangrijke aspecten wegen zeker ook mee in hoe succesvol jouw online aanpak is.
Up to date?
Tevens zijn er ook technologische aspecten die meewegen in het genereren van online succes. De initiatieven om de privacy van de digitale consument te verbeteren is één voorbeeld dat ervoor kan zorgen dat er geen accurate data beschikbaar is en dit kan een negatieve impact hebben de keuzes die je maakt op basis van die data en daardoor op jouw online succes. In ons vorige artikel wordt dit specifieke voorbeeld behandeld.
Kortom, het is belangrijk om kritisch naar de marketing stack te kijken en te analyseren of de huidige oplossingen jouw online succes potentieel in de weg kunnen staan. Voldoet de huidige tooling nog of wordt het tijd om eens kritisch te kijken naar alternatieven die jouw online succes vergroten?
De juiste keuze maken
De Whitepaper “Hoe kies je het juiste personalisatieplatform” biedt de handvatten voor een efficiënt evaluatieproces van tooling, in het bijzonder de Optimalisatie oplossingen, en de keuze te maken die het beste bij jullie organisatie past en zorgt voor de verwachte Return on Investment.
Je wil ervoor zorgen dat je beschikt over de tooling die volledig is afgestemd om de bedrijfscultuur en doelen om het vermogen om te slagen te maximaliseren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!