Het meest waardevolle dat je je klant kunt bieden is aandacht. Maar daar heb je tijd voor nodig. Enter de chatbot: een virtuele assistent die jouw klanten te woord staat, waar en wanneer je klant dat wil. Voorafgaand aan onze Chatbot Conference op 24 april hebben wij de basics voor je op een rijtje gezet.
Altijd behulpzaam
Simpel gezegd is een chatbot een laagdrempelig middel dat de gebruikers van jouw site of app verder helpt. Jouw gebruiker opent een chatvenster, stelt een vraag en je chatbot helpt hem.
Mooie voorbeelden van chatbots zijn Billie van bol.com, de chatbot van Booking.com of de compleet conversational website van a.s.r. Wanneer het jou uitkomt helpen deze bots je met het doen van je aankoop, de details van je boeking en al je vragen over verzekeringen.
De drie grootste voordelen van een chatbot
Chatbots hebben vele voordelen. De drie belangrijkste zijn:
- Een chatbot is altijd beschikbaar. Of het nou nacht is, een feestdag of wat dan ook: jouw chatbot is aan het werk.
- Iedereen kan chatten. Chatbots nemen zelfs de meest onervaren gebruiker aan de hand. Dus geen gedoe meer met onbegrijpelijke apps of rommelige websites.
- Chatplatforms hebben een miljardenbereik. Chatbots kunnen draaien op bestaande platforms. WhatsApp heeft 1,5 miljard gebruikers, Facebook Messenger zo'n 1,3 miljard en het Chinese WeChat 1,1 miljard. Die gebruikers hoeven niets te installeren, maar kunnen meteen aan de slag. Tel uit je winst.
Dom vs. slim
Je hebt domme en slimme chatbots. Een domme chatbot ziet alleen je vraag, kijkt of die overeenkomst met een vraag in zijn database, en geeft het antwoord dat bij die vraag hoort. Wel moet je al die databasevragen handmatig toevoegen. Domme chatbots zijn daarom vooral geschikt voor afgebakende taken.
Een slimme chatbot kan veel veel ingewikkeldere scenario’s aan. Hij ziet wat je typt, bedenkt wat je intentie is, en geeft het antwoord dat bij die intentie hoort. En hij is ook nog eens zelflerend.
Voor dit takenpakket is natuurlijk wel een fikse dosis kunstmatige intelligentie nodig. De slimme chatbot moet kunnen interpreteren, verbanden leggen en emotie begrijpen, een zeer complexe puzzel. Grote technologiebedrijven als Amazon, IBM en Google zijn bezig met het ontwikkelen van deze vorm van kunstmatige intelligentie. Eén nadeel: ze richten zich nu vooral op het Engels. Nederlands ondersteunen ze niet.
Stap nu in, voor je klant en jezelf
Tot we Nederlandstalige slimme bots hebben, is de dommere variant dus een goede optie. Deze bot kan jouw klanten verder helpen met duidelijke taken om zo te zorgen voor betere 24/7-service. Daarom is er op dit moment ook veel vraag naar schrijvers van conversational copy: zij maken de tekstbouwstenen die jij nodig hebt om jouw chatbot in allerlei scenario’s een nuttig antwoord te laten geven op een menselijke manier.
Daarbij komt nog één ding: als je nu start met een domme chatbot, dan heb je straks een schat aan inzicht en ervaring wanneer je de slimme chatbots kunt gaan gebruiken.
Meer weten?
24 april organiseert Entopic Chatbot Conference in Jaarbeurs Utrecht. Sprekers van onder andere a.s.r., Bol.com en Booking.com delen hun ervaringen en tips. Een uitgelezen kans om in één dag op de hoogte te raken van het why, how en what van chatbots. Bekijk hier het programma.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!