Hoe kun je klantgericht blijven in B2B terwijl alles en iedereen digitaliseert?
Terwijl de Amerikaanse platformen zoals Google, Facebook, Amazon maar ook Uber en AirBnB optimaliseren voor exponentiele groei en winner takes it all, wordt het steeds lastiger om jouw klanten te bereiken, om door de ruis te breken en hun aandacht te krijgen. Vooral ook in de traditionele B2B omgeving waar persoonlijk contact nog altijd centraal staat. En dan gaat het hierbij niet meer alleen om je communicatie of social media presence, maar om alle marketing P's die je maar kunt bedenken.Je marcom afdeling en middelenmix digitaliseren heeft geen zin en alles op Google en Facebook inzetten ook niet. Of je communicatie-experts vervangen door digital savvy millenials, dat draagt alleen maar bij aan de ad hoc chaos als een rode draad. En een gefundeerde marketing strategie ontbreekt.
Om klaar te zijn voor de toekomst, moeten we leren denken en doen als programmeurs. Dus eerst nadenken over wat er gedigitaliseerd of geprogrammeerd moet worden voordat je begint met inkloppen van code in Java. Optimaliseren voor waarde van het geheel op het moment ipv lange termijn plannen uitrollen. Niet voor niets wint agile scrum ook buiten de IT afdeling aan populariteit.
Omdat marketing naast innovatie de kern uitmaakt van elke organisatie, is er een speciale rol weggelegd voor marketeers:
- Met de blik naar de toekomst, maar met de voeten in de klei.
- Adviserend aan de directie maar zin van onzin kunnen onderscheiden.
- Weten hoe je verantwoordelijkheid moet krijgen en dragen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!