De rechter keurt de handelswijze van het gemeentelijke vervoersbedrijf af rond de onderhandse gunning van de exploitatie van alle outdoormedia.
Het gaat daarbij om de exploitatie van abri’s, metrostations, bussen, tram en metro. De uitspraak van de rechter is onherroepelijk. Exterion Media moet daarom per 1 januari 2017 stoppen met het exploiteren van alle buitenreclamemedia in en rond het Rotterdamse vervoer.
JCDecaux ging eerder dit jaar in beroep tegen het feit dat het nieuwe contract van tien jaar niet volgens de Europese aanbestedingsprocedures is verlopen en onderhands aan Exterion Media werd gegund. De exploitant heeft op dit moment soortgelijke beroepsprocedures lopen bij Eindhoven en de Nederlandse Spoorwegen.
JCDecaux directeur René Witzel: 'De Europese aanbestedingsregels zijn er niet voor niets. We hebben als grootste wereldwijde speler geen schijn van kans gehad. En die krijgen we straks wel als RET de exploitatie van haar media opnieuw moet gaat aanbesteden.'
De uitspraak van de rechter heeft ook voor andere gemeenten gevolgen, zegt Witzel: 'Ik ben er van overtuigd dat door deze uitspraak gemeenten niet zo makkelijk onderhands meer gaan gunnen. Het is namelijk tegen de regels en het kost het gemeenten enorm veel geld als zij achteraf op gezag van de rechter bestaande contracten moeten terugdraaien. Denk aan het betalen van schadevergoeding of het compenseren van investeringen die dan al gemaakt zijn door buitenexploitanten.'
Aanvullende procedure voor schadevergoeding
JCDecaux bereidt op dit moment via haar advocaten een nieuwe procedure voor. Het zal schadevergoeding eisen van het RET en Exterion Media nu tijdens de beroepsprocedure aan het licht is gekomen 'dat beide bij een eerdere onderhandse gunning in 2007/2009 via een sideletter zakelijke afspraken hebben vastgelegd die JCDecaux hebben geschaad en de vrije marktwerking hebben belemmerd'.
Reactie managing director Eric Kip van Exterion Media
Eric Kip, managing director van Exterion Media, reageert: 'Uiteraard zijn wij teleurgesteld over de uitslag van het hoger beroep en moeten wij nu de verdere stappen van RET afwachten. Dat is niet aan ons.'
Kip zegt dat Exterion Media bij de aankondiging van de verlenging van het contract met RET niet anders had verwacht dan dat JCDecaux direct naar de rechtbank zou stappen. 'Dat doen ze immers zeer regelmatig bij grotere contracten. Soms zelfs tegen de concessiegevers waarvan ze de concessie gegund hebben gekregen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam in juni van dit jaar.
Verder noemt Kip het 'opmerkelijk' dat JCDecaux 'vandaag ten overstaan van andere buitenreclame-exploitanten zelfs al heeft aangegeven sterk te overwegen wederom te gaan procederen tegen RET, mocht Exterion Media een nieuwe aanbesteding winnen'.
Hij besluit: 'Het zal dus nog wel even onrustig blijven in de OOH-markt. Iets wat zeer negatief afstraalt op onze branche.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!