De evolutie van chatbots
Een van de eerste chatbots was Alice van Windows Live Messenger. Alice voorspelde het weer, vertelde je of er files stonden en maakte af en toe een grapje. Ze had wereldwijd meer dan 5 miljoen gebruikers. En dan praten we over 14 jaar geleden. Maar ook Billie van Bol.com kon gebruikers in 2006 al productinformatie geven over het kopen van Harry Potter-boeken. Hoe zijn chatbots in de loop van de tijd veranderd en wat kunnen we daarvan leren? Chatbotstrateeg Geertina Hamstra neemt je mee in de geschiedenis van de bots.
De bot van nu
Veel chatbots worden vandaag de dag gebruikt voor sales of service. Zo hielp Chatbot Wout van de politie de afgelopen jaarwisseling meer dan 200 mensen met klachten over vuurwerkoverlast. En helpt Chatbot Anna van ABN AMRO bezoekers op de website met vragen over bijvoorbeeld buitenlandoverboekingen en automatische incasso’s. Maar ook ziekenhuizen of zorginstellingen kunnen profiteren van een chatbot. En zelfs bots kunnen onderdeel zijn van de digitale transformatie binnen een intranet. Maar hoe breng je zo’n virtuele collega dan tot leven? Dat vertellen Nico de Jong en Jaco Monshouwer van LiveTiles je. Ook de Rabobank, de politie en KPN delen hun kennis in verschillende breakoutsessies.
Op naar de toekomst
Chatbots kunnen tegenwoordig al steeds meer samenwerken met livechats. En als je kijkt naar contactpagina’s en conversational service, dan zien we de chatbot ook groeien. Endre Davids, oprichter van Conversationals, presenteert je daarom de next steps van chatbots, met voorbeelden van onder meer Basic-Fit en Essent. Een voorzet voor de toekomst dus. Nieuwsgierig?
Kom op 25 april naar de Chatbot Conference in Jaarbeurs Utrecht. Bekijk het programma of koop je tickets via de website.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!