Overslaan en naar de inhoud gaan

Beperkte levensduur merkleiders

Onderzoek laat zien dat merkleiders die niet consistent door marketing worden ondersteund, een beperkte levensduur hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketingprofessor Peter Golder (universiteit New York) heronderzocht een benchmarkstudie uit 1923, naar topmerken in 100 productcategorieën. Hij concludeert dat slechts 23% van de merkleiders uit 1923, in 1997 nog steeds marktleider is, 28% is verdwenen. De meeste top drie merken uit 1923 zijn in 1997 uit de top vijf verdwenen. Marktaandelen over deze lange periode zijn niet stabiel. In de categorie mode behield geen enkel merk het leiderschap, 67% is verdwenen (kledingmerken gaan moeizaam over op volgende generaties). In de categorie eten en drinken is 39% van de merken nog altijd leider, slechts 21% verdween.

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten verrassen nauwelijks: dagelijks verliezen merken waarde, door weglopende klanten of nieuwe concurrerende producten. Merken moeten continu worden onderhouden en opnieuw ingevuld, om relevant te blijven voor consumenten van vandaag. Kauwgomfabrikant Wrigley is daarin succesvol: het merk is onderhouden en opgebouwd door te focussen op één product, in een nauwelijks veranderde categorie. Typemachinefabrikant Underwood daarentegen, investeerde niet in innovatieve, elektrische typemachines, en verdween.

Veel leidende merken verliezen hun leiderspositie door traagheid. Ze teren op oude successen en herhalen eindeloos dezelfde boodschap omdat ‘wat niet kapot is, niet gerepareerd hoeft’. Wie het leiderschap wil behouden moet echter blijven veranderen. Marketeers moeten bovenop hun merkbelofte blijven zitten. Een merk is niet statisch, merkleiderschap is een evolutionair spel.
< SIZE=1>(advertising age, 28-2-2000)<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in