Sorrell: ‘De vraag is of Omnicom en Publicis bij elkaar passen’
Sorrell noemt de megadeal een ‘extreem moedige en verrassende move’, waarvoor hij Publicis-topman Maurice Lévy feliciteert. Hij spreekt tegen Adage wel zijn twijfels uit of de twee concerns wel matchen. Omnicom noemt hij traditioneel, met weinig diversiteit aan digitale diensten. Ook vraagt hij zich af of ‘dit wel goed is voor de klanten’ en of twee kapiteins op een schip – Lévy en Wren – nou zo verstandig is.
Geen druk
De Brit ontkent dat er nu druk staat op de positie van zijn WPP, dat nu niet meer de grootste reclameholding ter wereld is. ‘Er is geen druk. In Europa hebben we nog steeds dezelfde grootte als Publicis Omnicom Group. In Azië en Afrika zijn we groter. In Latijns-Amerika zijn we slechts iets kleiner. In Amerika heeft Publicis Omnicom Group te maken met de antitrustwet. Ik denk dat er een soort evenwicht ontstaat in de industrie die zelfs meer mogelijkheden biedt voor WPP.’
Sorrell wijst daarmee onder meer op het probleem van conflicterende accounts bij de nieuwe reclamegigant, zoals PepsiCo en Coca-Cola en Microsoft en Google.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Havas
David Jones, ceo van Havas, zegt in een reactie dat de fusie Publicis of Omnicom niet per se meer digitale bekwaamheid of snelheid in het leveren van klantoplossingen gaat opleveren. ‘Snelheid en slagvaardigheid zijn in deze tijd heel belangrijk.’
Ook Jones denkt te kunnen profiteren van de deal tussen Omnicom en Publicis. ‘We kijken zeker naar vertrekkende talenten en klanten.’
Havas is voorlopig niet van plan te kijken naar acquisities. ‘Tenzij de grootste aandeelhouder, Group Bolleré, dat wil. Ik verwacht wel dat er veel gespeculeerd gaat worden over de positie van Interpublic (IPG).’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid