RTL Z wordt business not as usual
Dat RTL Z een zelfstandige tv-zender wordt, werd vorig jaar september al aangekondigd. Maar het is meer dan tv: het ‘business netwerk’ is ook via web, app en events overal en op elk moment van de dag bereikbaar. Marco Louwerens, zenderdirecteur RTL Z, zegt dat het idee om RTL Z een eigen plek te geven – nu is RTL Z overdag te zien en wordt het ’s avonds RTL7 – een jaar of twee geleden ontstond. ‘Onder meer ook omdat we die geluiden van adverteerders hoorden. Dit was een markt die we lieten liggen.’
Een nieuw netwerk opzetten, is een behoorlijk ingrijpende logistieke operatie. Tijdens dit interview wordt er bijvoorbeeld nog druk gewerkt aan de studio van waaruit straks een aantal avondprogramma’s wordt uitgezonden. En er komen veel nieuwe mensen aan boord. Louwerens spreekt van zo’n twintig nieuwe journalistieke collega’s die mede voor de content gaan zorgen. ‘Dat zijn jonge mensen van eind twintig, begin dertig.’ Uitgever Joris van Lierop van RTL Nieuws zegt daarover: ‘We zochten mensen die niet al te veel Hilversumse genen hebben, maar wel ervaren collega’s die ondernemend kunnen denken.’
Volgens Louwerens staat alles voor het grootste deel in de steigers en wordt nu nog gewerkt aan de laatste zaken om op 7 september goed te kunnen starten.
Waarom september 2015 het goede moment is om de zender te introduceren, legt Van Lierop als volgt uit: ‘Het ondernemersklimaat verandert. Bedrijven zoeken naar nieuwe businessmodellen, de start-ups schieten uit de grond. Daarnaast kijken we ook ondernemender naar onszelf en onze toekomst. Staatssecretaris Sander Dekker kaartte het al eens aan: ‘Waar leiden we onze kinderen nog voor op?’”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid