Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Code Commissie: lespakketten bio-industrie misleidend

De Reclame Code Commissie vindt de lespakketten van de landbouworganisatie het Kleine Loo voor scholen misleidend.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ten onrechte worden de lespakketten aan scholen verstuurd als objectieve educatieve uitgave terwijl het volgens de Commissie misleidende reclame betreft. Het lespakket schetst een rooskleuriger beeld over het welzijn van dieren in de bio-industrie dan zich in werkelijkheid achter de gesloten staldeuren afspeelt.

related partner content for mobile comes here

Reclame in lespakketten is verboden op grond van het convenant over sponsoring op scholen. Op meer dan 2000 scholen is ondertussen met het misleidende reclamemateriaal lesgegeven. Stichting Wakker Dier had een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie vanwege de feitelijke onjuistheden en het eenzijdige beeld dat aan kinderen wordt geschetst.

Vanaf 1997 bestaat er een convenant met partijen uit de onderwijswereld over sponsoring op scholen. Dit convenant werd in januari 2002 door Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs verlengd. Hierin is ondermeer vastgelegd dat in lesmaterialen geen reclame mag voorkomen. Het Kleine Loo was van mening dat de lespakketten geen reclame bevatten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in