Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacy: 38% vindt het prima om zijn gegevens te delen

DDMA: ‘Consumenten vinden dat bedrijven meer profiteren van het delen van persoonsgegevens dan zijzelf.’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Driekwart van de Nederlandse consumenten staat welwillend tegenover het delen van hun gegevens. Maar 89 procent van alle ondervraagden geeft aan het gevoel te hebben dat het bedrijfsleven daarvan op dit moment meer profiteert dan zijzelf.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het , waarin de houding van de consument ten aanzien van het delen van persoonlijke gegevens in kaart wordt gebracht.

De drie belangrijkste conclusies volgens DDMA:

1. 28 procent van de Nederlanders wil zijn gegevens niet of zo min mogelijk delen, 38 procent maakt zich juist geen zorgen
Het onderzoek maakt onderscheid tussen drie typen consumenten. De Scepticus (28 procent van de ondervraagden) maakt zich zorgen over wat er met zijn persoonlijke gegevens gebeurt en is amper bereid deze te delen. De Pragmaticus (34 procent) is relatief bezorgd, maar is wel bereid een redelijke hoeveelheid gegevens uit te wisselen voor een betere dienstverlening. De Onbezorgde (38 procent) bekommert zich niet om het feit dat er gegevens van hen worden gebruikt. De Pragmatici en de Onbezorgden zijn gemiddeld jonger dan de Sceptici.


2. 89 procent van de consumenten vindt dat het bedrijfsleven het meest profiteert van de data-economie
Het privacybewustzijn van consumenten is groot: 7 op de 10 geven aan zich meer dan voorheen bewust te zijn dat hun data wordt verzameld. Ook accepteren consumenten data-uitwisseling steeds meer en staat driekwart welwillend tegenover het delen van data. Toch hebben mensen niet het gevoel hier zelf het meest van te profiteren. 89 procent van de ondervraagden denkt dat het bedrijfsleven het meeste voordeel heeft in de data-economie. 8 op de 10 geeft daarbij aan meer controle te willen over de manier waarop hun data gebruikt wordt.

3. Consumenten maken zich zorgen om privacy, maar handelen daar niet naar
43 procent van de ondervraagden noemt vertrouwen in een bedrijf als kritische succesfactor om gegevens te delen, gevolgd door transparantie (36 procent) en controle (33 procent). Het vertrouwen in organisaties is relatief laag. Daar tegenover staat een soort privacyparadox: laag vertrouwen in een merk of dienst leidt niet tot minder gebruik. Amerikaanse tech-bedrijven worden het minst vertrouwd, maar toch kijkt 64 procent elke dag op Facebook en heeft 82 procent een smartphone. De meeste mensen zijn bovendien niet bereid te betalen voor diensten, zoals e-mail en sociale media, als dat betekent dat hun gegevens niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Slechts 9 procent is hiertoe wel bereid.

Verre van duurzaam
Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA meent dat er een taak voor het Nederlandse bedrijfsleven is weggelegd: ‘De consument accepteert data-uitwisseling als onderdeel van de moderne economie, maar heeft niet het gevoel hier zelf van te profiteren. Dit maakt een data-economie verre van duurzaam. Organisaties moeten hun toegevoegde waarde tonen en beter laten zien hoe data hun dienstverlening verbetert, in lagere prijzen of betere content. Bewustzijn van de verschillende opvattingen en verwachtingen van consumenten over privacy is daarbij cruciaal: een one-size-fits-all benadering doet hier geen recht aan, het faciliteren van keuze en controle wel.”

Het onderzoek is uitgevoerd door GfK onder ruim 1.000 Nederlanders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in