Printmedia: bereik per nummer meten
Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Het Nom, verantwoordelijk voor het printbereiksonderzoek, bekijkt of nummerbereik een betere methode is om het gemiddeld bereik van tijdschriften te meten dan de huidige (recency)methode. En ook Hoi, dat oplages meet, heeft plannen om oplagecijfers per tijdschrifteditie te gaan rapporteren. De bedoeling is dat dit voor het eerst in 2007 gebeurt.
In plaats van een gemiddeld oplagecijfer voor dertien nummers van bijvoorbeeld Margriet krijgt de adverteerder dan inzage in de gerealiseerde oplage van elk individueel nummer.
Het Nom is momenteel bezig met de afronding van een tender, om te bepalen welk bureau het omvangrijke bereiksonderzoek de komende drie jaar (à 1,5 miljoen euro per jaar) mag uitvoeren. Intomart GfK (dat ook al het radio- en het tv-onderzoek uitvoert) maakt een grote kans om het nieuwe Nom binnen te halen.
Wim Driehuis, voorzitter van het Nom-bestuur, bevestigt dat ‘in eerste instantie met Intomart wordt gesproken over een proeffase’. Intomart-directeur Leendert van Meerem geeft geen commentaar. De bureaus MarketResponse en Interview NSS zouden een deel van het veldwerk van het nieuwe onderzoek voor hun rekening gaan nemen. Het Nom werd de afgelopen jaren uitgevoerd door TNS Nipo.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid