Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen zien teveel reclame voor dikmakers

Bijna de helft van de voedingsreclame rond kinderprogramma’s gaat nog altijd over ongezonde voeding. Dit blijkt uit een onderzoek van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Conclusie van de consumentenbond is dan ook dat de reclamecode van de voedingsbranche niet werkt. De bond heeft geen vertrouwen in de zelfregulerende werking van de code en wil van overheidswege een verbod op snoepreclame gericht op kinderen.

related partner content for mobile comes here

De reclameregels uit de code van de voedingindustrie gingen op 2 juni 2005 in. De Consumentenbond heeft vervolgens onderzoek gedaan naar de intensiviteit van televisiereclame voor ongezonde voeding, gericht op kinderen. Hieruit blijkt dat kinderen nog steeds worden gestimuleerd om dikmakers te nuttigen. De code draagt volgens de bond dus (nog) niet bij aan een gezond eetpatroon.

Een groot deel van alle reclame rond kinderprogramma’s blijkt voor dikmakers. Daar komt bij dat veel reclames kinderen aanzetten tot extra consumptie van ongezonde producten, doordat ze moeten sparen. Voorbeelden zijn gratis “Spongebob” stickers bij Smiths, tickets voor Dance Valley bij Coca Cola en wikkels van Nestlé repen met Sjakie en de chocoladefabriek. Bovendien is de impact van de reclames erg groot doordat de meeste tientallen keren worden herhaald. Topper is een Ola “Spongebob” reclame die in 8 dagen, op 7 tv zenders, 128 keer werd uitgezonden.

De Consumentenbond is, samen met de Nederlandse Hartstichting, teleurgesteld en heeft aan minister Hoogervorst gevraagd een wettelijk verbod op dit soort reclame versneld in te voeren. De bond heeft dit vandaag in een brief aan minister Hoogervorst en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kenbaar gemaakt.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in