Kinderen zien teveel reclame voor dikmakers
Conclusie van de consumentenbond is dan ook dat de reclamecode van de voedingsbranche niet werkt. De bond heeft geen vertrouwen in de zelfregulerende werking van de code en wil van overheidswege een verbod op snoepreclame gericht op kinderen.
De reclameregels uit de code van de voedingindustrie gingen op 2 juni 2005 in. De Consumentenbond heeft vervolgens onderzoek gedaan naar de intensiviteit van televisiereclame voor ongezonde voeding, gericht op kinderen. Hieruit blijkt dat kinderen nog steeds worden gestimuleerd om dikmakers te nuttigen. De code draagt volgens de bond dus (nog) niet bij aan een gezond eetpatroon.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEen groot deel van alle reclame rond kinderprogramma’s blijkt voor dikmakers. Daar komt bij dat veel reclames kinderen aanzetten tot extra consumptie van ongezonde producten, doordat ze moeten sparen. Voorbeelden zijn gratis “Spongebob” stickers bij Smiths, tickets voor Dance Valley bij Coca Cola en wikkels van Nestlé repen met Sjakie en de chocoladefabriek. Bovendien is de impact van de reclames erg groot doordat de meeste tientallen keren worden herhaald. Topper is een Ola “Spongebob” reclame die in 8 dagen, op 7 tv zenders, 128 keer werd uitgezonden.
De Consumentenbond is, samen met de Nederlandse Hartstichting, teleurgesteld en heeft aan minister Hoogervorst gevraagd een wettelijk verbod op dit soort reclame versneld in te voeren. De bond heeft dit vandaag in een brief aan minister Hoogervorst en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kenbaar gemaakt.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid